Guide til hastighedsoptimering i 2024

Skrevet af Steffen Duelund & Emil Øgaard
Udgivet
Længde
9 min.

Millisekunder er gået hen og blevet en altafgørende faktor indenfor e-handel.

Nye studier fra 2023, som Google har lavet i samarbejde med Deloitte, viser, at en hastighedsoptimering på 0,1 sekund kan påvirke din omsætning drastisk.

For en normal Salecto-kunde ville en hastighedsoptimering på 0,1 sekund have genereret yderligere 183.618 kr. i omsætning under Black Friday.

Grunden til disse resultater er, at dine kunder har mindre tålmodighed end før, når de er inde på din webshop. Kunderne foretrækker den webshop, der er hurtigst og tilbyder den bedste kunderejse — særligt det sidste er et vigtigt aspekt.

Derfor har en hurtig webshop en stor betydning i dag. Men hvor ‘hurtig’ skal en hurtig webshop være i 2024 og betyder hastighed alt?

Lad os kigge på det.

Sådan måler du hastigheden på din webshop

Hastigheden på din webshop har en stor betydning for brugeroplevelsen. Jo hurtigere din webshop er, desto bedre er brugeroplevelsen, groft sagt. Dette er uanset, om du har en Magento-, Shopify- eller WooCommerce-webshop.

Når du skal måle hastigheden præcist på din webshop, findes der flere værktøjer og metoder, du kan bruge. Herunder kommer vi med lidt forskellige forslag:

  • Google PageSpeed Insights
    Én af de mest populære værktøjer er Google PageSpeed Insights. Dette værktøj har vi også skrevet et blogindlæg om, hvordan du bruger det mest effektivt.
  • GTmetrix
    GTmetrix kombinerer Google PageSpeed Insights og YSlow (et open source værktøj) og giver en omfattende analyse af din webshops ydeevne. Analysen viser bl.a. hvordan din webshop indlæses, og hvilke elementer, der påvirker load-tiden. Hvis man skal have en omfattende analyse, kræver det dog en betalt bruger.
  • WebPageTest
    Dette værktøj giver dig dybdegående analyser og tillader, at du tester fra forskellige browsere og individuelle sider. Dog er det et værktøj, der skal bruge lang tid på at analysere data. Desuden skal man have lidt teknisk snilde for at kunne finde rundt i det.
  • Lighthouse
    Lighthouse er et open-source værktøj, der er knyttet til Google Chrome DevTools. Værktøjet analyserer ikke kun siden ydeevne, men anbefaler også forbedringer til tilgængelighed og SEO. Ulempen er, at analysen for mobil-data er ret omsonst og kræver noget teknisk opsætning.

LÆS MERE: Sådan forbedrer du din Google PageSpeed-score

Vi vil nu gennemgå best practices for, hvordan du skal aflæse de data, de forskellige værktøjer kan give dig.

Hvordan analyserer jeg mine hastighedsmålinger

Lad os tage udgangspunkt i vores egen side. Den er nemlig ikke perfekt, og kan faktisk optimeres på mange parametre.

Salectos baselinedata fra Google PageSpeed Insights
  1. Start med en Baselinemåling
    Ovenover kan du se vores resultat som Google PageSpeed Insights har spyttet ud.
    Dette er vores baselinemåling, der giver os en grundlæggende forståelse af vores nuværende ydeevne. Uden at analysere for meget på det, kan vi umiddelbart se, at vores side har en masse punkter markeret med rødt, der kan optimeres.
    Tallene under ‘metrics’ er også det, man kalder for Core Web Vitals, som viser forskellige kvalitetsparametre på din webshop.
  2. Analysér rapporterne
    Hvis vi analyserer vores baselinemåling, kan vi ud fra de røde tal se, at vi kan skifte format på nogle af vores billeder fra fx JPG og PNG til WebP-format. Dette vil medføre, at vores LCP (Largest Contentful Paint), som betyder den fil, der fylder mest på siden, bliver komprimeret yderligere. Til sidst kan vi optimere hastigheden ved at gennemgå vores JavaScripts, som først skal triggeres, når der er behov for det. På den måde analyserer vi vores data, så vi kan lægge en plan for, hvordan vi kan forbedre hastigheden på vores website.
  3. Overvåg din hastighed regelmæssigt
    Hastighedsoptimering er en løbende proces. Derfor anbefaler vi, at du regelmæssigt overvåger dine data, så du løbende får en forståelse for, hvordan ændringer påvirker hastigheden, og hvor du kan justere yderligere. En ændring kan nemlig påvirke hastigheden negativt. Derfor er det vigtigt at monitorere sine data, så man sikrer, at oplevelsen af siden bliver bedre.
  4. Test fra forskellige browsere og enheder
    Det er vigtigt at teste dine data fra forskellige browsere og enheder, så oplevelsen bliver så ensartet som muligt. Pointen med at lave en hastighedsoptimering er ikke at få den hurtigste webshop i verden. Pointen er at få kunden til at have en hurtig og effektiv købsrejse.

Mobile First-tilgang

I vores blogindlæg omkring 9 nye trends indenfor e-handel i 2024, gennemgår vi statistikker fra Dansk Erhverv, som viser, at shopping via mobil bliver mere og mere udbredt.

Dette stiller i højere grad krav til, at du har mobiloptimeret din webshop.

For mange webshops har det betydet en ændring til en Mobile First-tilgang. Mobil First er en tilgang inden for app-design, hvor man designer til mobile platforme først. Dette design bliver derefter videreført til tablet- og desktop-versionerne. På den måde sikrer man, at ens website er mobiloptimeret, samt at kundeoplevelsen bliver så ensartet som muligt uafhængigt af platform.

Mobilens voksende betydning

I 2024 forventer kunder, at din webshop er optimeret til deres mobil. Er din webshop ikke mobiloptimeret, vælger dine kunder bare en konkurrent, der netop er det.

Hvis du har taget et kig ind i dine statistikker, har du nok set, at trafikken via mobil er steget gradvist de sidste par år. I gennemsnit på alle webshops overgår antallet af besøgende via mobil antallet af besøgende via desktop.

Derfor skal din webshop være klar til denne type trafik. Nogle andre fordele ved en mobilvenlig webshop er:

  • Søgemaskiner: Søgemaskiner, som Google, er glade for mobilvenlige websites, og rangerer dem generelt højere.
  • Sociale medier: Trafikken fra sociale medier til din webshop foregår oftest via mobile enheder. Hvis dine landingssider er mobiloptimeret, giver du dig selv de bedste forudsætninger for, at kunden får en god oplevelse på din webshop.

Dette leder os hen til, hvordan du kan optimere din webshop til mobile enheder.

Sådan bliver din webshop mobilvenlig

Et godt sted at starte er at se om din webshop har et responsivt design. Et responsivt design betyder, at din webshop automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen på de enheder hvorpå dine kunderne tilgår din webshop.

Dette er særligt vigtigt, da ikke alle telefoner har samme skærmopløsning. Nyere smartphones har fx større skærme end ældre smartphones.

For mobile enheder kan man optimere hastigheden ved fx at optimere sine billeder til WebP-format og bruge AMP-frameworket, når man designer HTML til sin webshop. Den sidste del er lidt teknisk og kræver ofte en programmør.

Men en mobilvenlig webshop er ikke alt. Indholdet skal være præsentabelt og brugeroplevelsen skal stadig være nem og intuitiv, før kunderne vil købe noget.

LÆS OGSÅ: Guide til webshopdesign 2024

Mobile First-tilgangen handler altså om at forstå og imødekomme behovene hos dine kunder. Det er ikke kun en trend, at folk hellere vil browse og købe via deres mobiler – det er et fundamentalt skift i, hvordan vi skal tænke den digitale kunderejse på.

Dark Social – digitale oplevelser vi deler

Dark Social refererer til deling af dit indhold på platforme, du ikke kan tracke på. Det er fx e-mails, Messenger eller en snak over frokosten. I denne sammenhæng skal deling både forstås som deling af indhold og deling af brugeroplevelser på din webshop.

Særligt deling af brugeroplevelser er noget, vi gør overraskende meget af. Ifølge statistikken fra Google og Deloitte, så deler folk i højere grad deres positive oplevelse (70% af de adspurgte) end deres negative oplevelse (61% af de adspurgte).

Dark Social er en nuance inden for hastighedsoptimering, man ofte overser. Men når man deler links til indhold med andre eller anbefaler din webshop, så er det alfa omega, at de nye besøgende også får en god kundeoplevelse på din webshop – uanset om de tilgår det via mobil eller desktop.

Hvis vi tegner det groft op, så vil 7 ud af 10 kunder dele en god kundeoplevelse. Dette kan du udnytte til, at dine kunder fx skriver en anmeldelse på fx Trustpilot, du kan bruge som social proof på din webshop.

Derfor er Dark Social et aspekt, du bør have i baghovedet, når du skal i gang med at hastighedsoptimere din webshop. Desto flere besøgende, der får en positiv kundeoplevelse på din webshop, desto flere anbefalinger får du.

Dette leder os frem til endnu ændring i forbrugervaner: større forventninger til webshops

Forventningerne til din webshop stiger

I takt med, at vi bliver mere vant til at bruge internettet til hverdagsting såsom at shoppe, desto flere krav og forventninger begynder vi også at stille til oplevelsen.

Kunderne forventer af din webshop er:

  • Hurtig
  • Effektiv

Man vil også kunne kalde disse krav for standardforventninger til din webshop.

Lad os se nærmere på hvert krav, og hvordan du håndterer dem.

Hastighed som standardforventning

Førstegangsindtryk betyder alt. Når en kunde endelig har besluttet sig for at besøge din webshop, forventer de at interagere med din side lynhurtigt.

Herunder kan du se, hvor meget få millisekunders forsinkelse betyder for kundeoplevelsen.

Kilde: Google og Deloitte, Milliseconds Make Millions, 2023

Hvis din side tager mere end 1 sekund (1000ms) om at loade, begynder kunderne at blive utålmodige og overvejer enten at gå tilbage til Google eller begynder at kigge på sin mobil, hvis de er på desktop.

Derfor har hastighed en stor betydning for din konverteringsrate og i sidste ende din bundlinje. En hurtig webshop betyder en bedre brugeroplevelse, og en bedre brugeroplevelse betyder større sandsynlighed for konverteringer.

Effektivitet som standardforventning

Hvis vi går niveauet over at have en hurtig webshop, har vi en effektiv webshop. At have en effektiv webshop handler om, at kunderne nemt kan finde det, de søger efter og nemt kan konvertere på det.

Ved en effektiv webshop forventer kunden en intuitiv og nem navigation med klare kategorier og en søgefunktion, der er nem at finde og bruge.

Når kunden er nået hen til varen og vil konvertere, skal checkout-flowet være ligeså nemt at komme igennem. Fx hvis man tilføjer MobilePay som betalingsløsning, gør det oplevelsen bedre, hvis kunden shopper på sin mobil i forvejen.

Et komplekst og tidskrævende checkout-flow fører ofte til en afbrudt købsrejse og dermed en dårligere konverteringsrate. I vores blogindlæg, Essentielle tips til at forbedre din konverteringsrate, gennemgår vi netop, hvordan du undgår dette.

En effektiv webshop handler også om håndteringen af dine kunder efter deres kunderejse. Hvis du fx hurtigt responderer med en købskvittering efter de har købt, eller svarer hurtigt på et spørgsmål i din kundeservice, er det også med til at give en effektiv kundeoplevelse af din webshop.

Afsluttende tanker

Hastighedsoptimering er nøglen til flere konverteringer. Men hastighed er ikke alt. Kundeoplevelsen er det, der i sidste ende tipper vægtskålen.

En god kundeoplevelse får du på en hurtig og effektiv webshop. I dette blogindlæg har vi kort forklaret, hvad en webshop kræver for at være hurtig og effektiv.

Med stigende forventninger fra dine kunder til kundeoplevelsen er det vigtigt at have en forståelse for, hvordan du hastighedsoptimerer din webshop. Vi har derfor introduceret dig for værktøjer som Google PageSpeed Insights, Lighthouse og WebPageTest for at give dig det bedst mulige udgangspunkt.

Derefter gav vi dig en guide til at få disse data til at give mening. Her er den vigtigste pointe, at du skal monitorere dine data, så du kan se, om dine implementeringer gør din webshop hurtigere eller langsommere.

Som vi fortalte i introduktionen i dette blogindlæg, kan en hastighedsforbedring på 0,1 sekund betyde yderligere 183.618 kr. i omsætning for den gennemsnitlige Salecto-kunde til Black Friday.

0,1 sekund.

Du kan hurtigt begynde at hastighedsoptimere ved at komprimere dine billeder, få JavaScripts til at trigge, når der er behov for dem og undgå at have unødvendige distraktioner, som et hjul med rabatter, der kan forstyrre købsrejsen.

I de seneste år har vi fordybet os i hastighedsoptimering af webshops, og har samlet en masse specialister, som er klar til at hjælpe dig. Vores ekspertise og erfaring sikrer, at din webshop ikke kun er hurtig, men også giver en oplevelse, der får kunderne til at vende tilbage.

Er du klar til at hastighedsoptimere din webshop? Kontakt os, og lad os sammen skabe en lynhurtig, engagerende og profitabel webshop.

Tak for interessen.

Jeg håber, jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring hastighedsoptimering, er du velkommen til at kontakte mig.

Steffen Duelund
Head Of Growth Success Management, Team Lead