E-mail marketing i 2024: Vælg den rette platform til din webshop

Skrevet af Steffen Duelund & Emil Øgaard
Udgivet
Længde
11 min.

E-mail marketing er en af de mest omkostningseffektive måder at nå ud til dine kunder på. Ved at benytte e-mail som marketingskanal, rammer du kunder og leads, der allerede har udvist interesse for din webshop og dine produkter mere direkte. Dermed kan du i højere grad personliggøre din marketing ved e-mail end ved andre marketingskanaler.

Det er derfor helt afgørende at vælge den rigtige e-mail marketing platform, der kan understøtte denne kommunikation og som kan understøtte vigtige features som tracking, integrationsmuligheder og funktioner.

I dette blogindlæg vil vi gennemgår tre fordele og ulemper ved hver af de fire mest relevante e-mail marketingplatforme for dig. Dette vil klæde dig godt på til at træffe en velinformeret beslutning omkring den platform, der passer bedst til dig.

Inden vi dykker ned i platformene, vil vi først forklare, hvorfor e-mail marketing er vigtigt for din forretning, og hvorfor du bør tage det seriøst i 2024.

Betydning af e-mail marketing i 2024

E-mail marketing har mange fordele, der kan være med til at løfte din webshop til et nyt niveau. Ved at segmentere din målgruppe kan du skræddersy nyhedsbreve med tilbud, anbefalinger og produktinformation, der taler direkte ind i dine kunders behov

Med en veldefineret e-mail marketingstrategi kan du implementere automatiserede opfølgninger, der sender eksklusive rabatter til loyale kunder, så du på den måde viser dem, at du værdsætter dem som kunder. Dette skaber ikke kun loyalitet, men potentielt også mere organisk vækst, når dine tilfredse, loyale kunder anbefaler din webshop til deres netværk.

En anden fordel ved e-mail marketing er, hvor omkostningseffektivt det er ift. andre markedsføringskanaler. E-mails lander direkte i dine kunders indbakke uden, at du skal bruge penge på kampagner og betale for PPC eller CPC. Det eneste du skal betale for er en unik mailadresse og en e-mail marketing platform. Så er du stort set kørende.

På din e-mail marketing platform kan du måle og analysere effektiviteten af dine udsendte mails, så man kan optimere fx åbnings- og klikrater.

E-mail marketing handler dog ikke kun om at generere mere trafik og skabe mere salg; det bruges i høj grad også til at opbygge en stærkere, loyal kundebase, som differentierer din webshop fra konkurrenterne.

Nu har du fået indsigt i, hvorfor e-mail marketing er uundværlig hjælper for din webshop i 2024. Lad os nu se nærmere på, hvilke e-mail marketing platforme, der er på markedet og finde ud af, hvilken platform der er mest relevant for netop din forretning.

De bedste e-mail marketing platforme til e-commerce

Der findes mange forskellige typer af e-mail marketing platforme på markedet, der passer til forskellige typer af webshops. Det vigtigste er, at du finder den løsning, som giver bedst mening for din webshop.

Vi har samlet fire af de mest populære e-mail marketing platforme til e-commerce. Disse platforme er allerede blevet testet på markedet og er nogle, vi selv bruger på vores egne webshops. Derfor kan vi selv stå inde for dem.

De fire udvalgte e-mail marketing platforme er:

Vi vil gennemgå både fordele og ulemper for hver platform, og komme med en vurdering af, hvilken type webshopejer, der vil få gavn af hver platform. Ligeledes kommer vi ind på prissætningen af hver platform. Lad os se nærmere på det.

fordele og ulemper ved MailChimp

MailChimp: Den simple løsning til mindre webshops

En af de mest populære e-mail marketing platforme blandt mindre webshops er MailChimp. Med sit brugervenlige interface og med de mest gængse funktioner tilgængelige er MailChimp en god start, hvis man gerne hurtigt vil i gang med e-mail marketing, men ikke har det store budget.

Lad os se på tre fordele og ulemper ved MailChimp:

Fordele ved MailChimp

  • Brugervenligt interface og nem opsætning
  • Fint udvalg af skabeloner og mulighed for at oprette kampagner
  • Stærke analyse- og rapporteringsfunktioner

Ulemper ved MailChimp

  • Avancerede funktioner er låst bag en paywall
  • Segmenteringsværktøjet kan virke for simpel ift. andre platforme
  • Langsom kundesupport

Prissætning ved MailChimp

MailChimp har forskellige prissætninger afhængigt af antallet af abonnementer og hvor mange mails, der skal udsendes. Generelt set er det en af de billigste e-mail marketing platforme på markedet.

  • Gratis plan (0,- pr. måned):
    • Ideel for mindre webshops med et begrænset budget
    • Send op til 10.000 mails om måneden til op til 2.000 abonnementer
    • Begrænsede funktioner samt begrænset mulighed for support
  • Essentials plan (fra 87,- pr. måned):
    • Prisen afhænger af antallet af abonnementer
    • Målrettet segmentering af dine abonnementer
    • Adgang til flere avancerede funktioner såsom automatiserede kampagner og rapportering
    • Send ubegrænset antal mails til op til 50.000 abonnenter
  • Standard og Premium planer (Standard: fra 134,- pr. måned. Premium: 2.340,- pr. måned)
    • Prisen afhænger af antallet af abonnementer og hvilke funktioner, man vil låse op for
    • Oplåser for multivariat tests (splittests) og avancerede automatiseringer
    • Bedre supportmuligheder og onboarding til platformen

MailChimp er en fin e-mail marketing platform at starte op med. Men ligeså snart man begynder at tage sin e-mail marketing mere seriøst, bør man kigge efter andre alternativer, der kan lidt mere. Fx nogle af dem vi kommer nærmere ind på nu.

Fordele og ulemper ved HubSpot

HubSpot: Den kraftfulde løsning for den ambitiøse webshop

Den kraftigste og mest omfattende email marketing platform er HubSpot. Det er også en af de dyreste, hvis man skal have fuld udbytte af platformen. Derfor er løsningen ideel til den ambitiøse webshop, der gerne vil investere i det stærkeste værktøj på markedet. Vi vil anbefale HubSpot til dem, der kommer til at bruge dens forskellige funktionaliteter til fulde. Ellers bliver det en dyr fornøjelse.

Fordele ved HubSpot

  • Dybe integrationsmuligheder
  • Dynamisk prissætning – betal for det du skal bruge
  • Den kraftigste marketing software på markedet

Ulemper ved HubSpot

  • Priserne er høje ift. konkurrenternes
  • De avancerede funktioner kræver en masse teknisk flair
  • Implementering og brug af platform er tidskrævende at sætte sig ind i

Prissætning ved Hubspot

Ligesom MailChimp har Hubspot også forskellige planer afhængigt af dine behov:

  • Gratis plan (0,- pr. måned):
    • Få de grundlæggende værktøjer til e-mail marketing
    • Op til 2.000 mails om måneden
    • Begrænset support
  • Starter plan (fra 332,- pr. måned):
    • Flere funktioner såsom avanceret automatisering, A/B-testing og rapportering
    • Tilkøb af funktioner, der passer til din forretning
  • Professional og Enterprise plan (Professional: fra 5.307,- pr. måned. Enterprise: kontakt HubSpot om pris):
    • Avancerede og skræddersyede løsninger
    • Fuld adgang til HubSpots andre hubs såsom Marketing Hub, Sales Hub mm.
    • Fuld support

HubSpot er en af de dyreste platforme på markedet, men har en lang række avancerede muligheder, der er særdeles brugbare. Dog kræver det, at du forstår, hvordan platformen integreres med din webshop, da disse funktioner tager en del tid at sætte op.

Fordele og ulemper ved ActiveCampaign

ActiveCampaign: Den avancerede løsning for den ambitiøse webshop

Hvis du ønsker en e-mail marketing platform, der giver muligheden for i højere grad at kommunikere ud fra forskellige segmenteringer, er ActiveCampaign dette rette valg for dig.

Med sine avancerede automatiseringer og funktioner er ActiveCampaign ideel til webshops, der lægger stor vægt på at skabe personlige kundeoplevelser. Ved at udnytte segmenteringsmuligheder kan du opnå et stærkere forhold og skabe en mere engagerende kommunikation til dine kunder.

Fordele ved ActiveCampaign

  • Adgang til avancerede funktioner og automatiseringsmuligheder
  • Dybe segmenteringsmuligheder
  • Gode integrationsmuligheder med CRM-, e-commerce-platforme og sociale medier (har også sin egen CRM-platform)

Ulemper ved ActiveCampaign

  • Stejl læringskurve – ikke så intuitiv at bruge
  • Alt for avanceret for mindre webshops
  • Begrænset designfleksibilitet af mails

Prissætning ved ActiveCampaign

Ligesom ved de andre platforme tilbydes der forskellige planer. Bemærk at ActiveCampaign kun har en gratis prøveperiode. De har ikke et gratis abonnement som andre platforme har.

  • Plus plan: (fra 320,- pr. måned):
    • Prisen afhænger af antallet af kontakter
    • Adgang til avancerede automatiseringer og segmenteringsmuligheder
    • Ideel for den ambitiøse bruger
  • Professional plan: (fra 985,- pr. måned):
    • Prisen afhænger af antallet af kontakter
    • Adgang til en mere avanceret rapportering, Salesforce-integration, splittests af automatiseringer og organisering af dine kunder som “accounts”
    • Ideelt for den mere datadrevede bruger
  • Enterprise plan: (kontakt ActiveCampaign om pris):
    • Ubegrænset antal af splittests
    • Egen personlig mailserver
    • Rapportering af uptime SLA
    • Giver ikke mening at bruge for mindre og mellemstore webshops

ActiveCampaign er ideel for webshoppen, der gerne vil have en avanceret e-mail marketing platform, som i høj grad kan personliggøre kommunikationen mellem webshoppen og kunden. Gennem de avancerede automatiseringsmuligheder og funktioner muliggør det, at man effektivt kan skræddersy beskederne til forskellige kundegrupper.

Fordele og ulemper ved Klaviyo

Klaviyo: Den skræddersyede løsning til de fleste webshops

Nogle platforme spænder bredt i forhold til det felt, man egentlig beskæftiger sig med. Klaviyo er skræddersyet til e-commerce med sine integrationsmuligheder, funktioner og interface.

Derfor er Klaviyo ideel for de fleste webshops, der gerne vil gøre mere ud af deres e-mail marketing. Platformen er hverken for simpel eller for avanceret, men opfylder de vigtigste behov man har ved e-mail marketing. Ligeledes er platformen optimeret til SMS marketing.

Fordele ved Klaviyo

  • Gode integrationsmuligheder med både Shopify, WooCommerce og Magento
  • Optimeret til e-commerce
  • Produktanbefalinger og dynamisk indhold, der tilpasser sig hver enkelt kunde

Ulemper ved Klaviyo

  • Begrænset CRM-funktionalitet
  • Relativ langsom support
  • Deres e-mail templates er ikke de bedste

Prissætning ved Klaviyo

Klaviyo har ligesom andre platforme forskellige prissætninger. Her vurderes prisen efter, hvor mange kontakter og mails, man skal kunne udsende til. Prisen er nogenlunde i samme leje som de lidt dyrere løsning som HubSpot og ActiveCampaign.

  • Gratis plan: (0,- om måneden)
    • Begrænset antal gemte kontakter
    • Op til 500 mails pr. måned
    • 150 gratis SMS/MMS beskeder pr. måned
    • E-mail support de første 60 dage
  • Standard plan: (fra 300,- om måneden)
    • Op til 1.500 kontakter
    • Op til 15.000 mails pr. måned
    • 150 gratis SMS/MMS beskeder pr. måned
    • E-mail og chat support
  • Plus plan: (fra 400,- pr. måned)
    • Samme funktioner som ved standard planen
    • Prisen afhænger af, hvor mange SMS/MMS, du har behov for at udsende

Klaviyo er ideel for webshopejere, der ønsker en platform, der er skræddersyet til netop e-commerce. Platformen er skåret ind til benet, så man dr får de funktioner, der er nødvendige, for at genere trafik, få flere salg og opbygge et stærkt forhold til dine kunder.

SMS marketing er en relativ overset markedsføringskanal, hvor man får gode åbningsrater og hvor kommunikationen føles mere direkte og personlig. Derfor kan det blive en vigtig kanal at markedsføre sig på i fremtiden.

Vi har nu kigget på fire af de bedste e-mail marketing platforme på markedet. Men hvilken skal du vælge? Vi vil nu komme med tips til, hvilke overvejelser, du bør have, inden du vælger.

Hvilken e-mail marketing platform skal du vælge?

For en webshopejer spiller flere faktorer ind, når man skal vælge den rette e-mail marketing platform. I dette afsnit gennemgår vi trinvis, hvilke faktorer du skal have for øje, så du kan vælge den bedste e-mail marketing platform for netop din webshop.

Identificer dine mål og behov

Det er vigtigt at spørge dig selv om, hvilken værdi en e-mail marketing platform skal bidrage til din webshop. Ønsker du at generere flere salg, forbedre kundetilfredsheden, skabe mere synlighed af dine produkter eller noget helt andet?

Overvej hvilken type indhold, der skal være i dine mails, hvilke funktioner, som er nødvendige og om det giver mening at segmentere dine kundegrupper

Hav in mente, hvor stor din webshop er, og hvilken platform, der bedst understøtter denne. Fx vil man slå et alt for stort brød op ved at investere i HubSpot som en mindre webshop. Her vil det være oplagt at kigge på mere omkostningseffektive platforme som MailChimp eller Klaviyo.

Ved at have identificeret dine mål og behov ved du præcist, hvad en platform skal kunne gøre for dig, så du succesfuldt kan opnå dine mål.

Når du vælger platform, er det vigtigt, at du inddrager dit marketingsteam, ledelse eller andre relevante stakeholders i processen. Med deres indsigt i jeres marketingstrategi ved de, hvilke behov jeres e-mail marketing platform skal dække, så I kan opnå jeres mål.

Evaluer funktioner og integrationsmuligheder

De forskellige platforme tilbyder forskellige funktioner – nogle mere avancerede end andre. Evaluer hver platform ud fra hvilke funktioner, der er nødvendige at have – er det vigtigt, at man kan segmentere sine kontakter eller er det vigtigere, at man kan sende dynamiske tilbud til sine kunder?

Dette hænger også sammen med dine mål og behov, hvor funktionerne skal understøtte disse.

Ligeledes skal du evaluere, hvilke integrationsmuligheder, der er ved de forskellige e-mail marketing platforme. Nogle platforme er lettere at integrere end andre, men man kan også risikere, at nogle platforme slet ikke understøtter din webshopløsning.

Nogle gange kræver integrationen af en e-mail marketing platform, at du betaler en udvikler til at integrere det, og andre gange kan du klare det selv. Det kommer helt an på platformen og webshopløsningen.

De fire e-mail marketing platforme, vi har udvalgt, understøtter de mest gængse webshopløsninger som Shopify, WooCommerce og Magento.

En man der overvejer fordele og ulemper

Overvej fordele og ulemper

Se på hvilke fordele og ulemper, som er ved hver platform og tag et velovervejet valg på den baggrund. Du kan bruge dette blogindlæg til at gennemgå de forskellige fordele og ulemper ved hver e-mail marketing platform.

Nogle af de fordele og ulemper, vi har listet op, er måske ikke en fordel eller ulempe for netop din webshop. Gå derfor ind på platformenes hjemmesider og bliv klogere på, hvilken platform der appellerer bedst til dig og din webshop.

Spring ud i det – jo hurtigere desto bedre

Når du har valgt din e-mail marketing platform, skal du egentligt bare sørge for at få den integreret med din webshop og så komme i gang med at skrive en masse e-mails.

Det lyder måske som en langvarig opgave at skrive både nyhedsbreve, automatiseringer og kampagner. Her kan vi varmt anbefale, at du bruger ChatGPT til at hjælpe dig. Dette kan du læse mere om i vores blogindlæg omkring, hvordan man bruger ChatGPT til e-commerce.

Nu er du helt klar til at foretage et velovervejet og kvalificeret valg af din nye e-mail marketing platform. Måske har du allerede valgt en platform, vi har fremhævet i dette blogindlæg. I så fald kan det bekræfte dig i, at du har gjort dig de helt rigtige overvejelser.

Vi håber, at dette blogindlæg har givet dig en dybere indsigt i, hvilke e-mail marketing platforme, der kunne være relevante for netop din webshop.

Husk, det er vigtigt at få den platform, der passer til dine mål og behov. Du kan altid skifte til en mere avanceret og omfattende løsning senere, hvis du ønsker at gøre mere ud af din email marketing.

En velvalgt e-mail marketing platform, kombineret med en gennemarbejdet marketingsstrategi, vil hjælpe dig med at opbygge en stærkere kunderelation, øge din konverteringsrate og, i sidste ende, øge omsætningen for din webshop.

Tak for at du læste med. Vi håber du får en masse succes med din e-mail marketing.

Tak for interessen.

Jeg håber, at du er blevet klædt godt på til at træffe en kvalificeret beslutning omkring en ny e-mail marketing platform.

Hvis du vil vide mere omkring emnet, er du velkommen til at skrive til mig.

Steffen Duelund
Head Of Growth Success Management, Team Lead