Grafik af en AI-robot, der skriver en masse tekst

Hvad er ChatGPT? Og hvad kan man bruge det til? (4 konkrete eksempler)

Skrevet af Kristoffer Saxtrup Nielsen
Udgivet
Længde
12 min.

ChatGPT er på manges læber for tiden. Og det er der god grund til.

Med over 1 million aktive brugere kun 5 dage efter lanceringen d. 30 november 2022 er det den hurtigst voksende platform nogensinde. I dag har platformen knap 100 millioner månedlige brugere.

Hvis man forstår at bruge ChatGPT effektivt i hverdagen, kan det blive et utroligt behjælpeligt værktøj, der kan tilføje en masse værdi til din webshop.

Den kan spare dig en masse tid fx ved at finde på idéer til blogindlæg eller produkttekster, men kan også bruges som sparringspartner til fx brandstrategi.

I dette blogindlæg gennemgår vi 4 konkrete måder, ChatGPT kan gøre dit liv som webshopejer lidt lettere.

Tror du, at dette blogindlæg er skrevet af ChatGPT? Få svaret i slutningen.

TL;DR – de vigtigste pointer

  • ChatGPT er en AI-model, der fungerer som en avanceret chatbot
  • ChatGPT kan bruges til at udforme brandstrategi, skrive produkttekster og metabeskrivelser, lave udkast til blogindlæg og udforme nyhedsbreve og opslag til de sociale medier
  • Google er ligeglade, hvem der har skrevet teksten. Teksten vil stadig rangere efter, hvor meget værdi, den giver til kunden
  • Videoerne her i blogindlægget forklarer vores egen fremgangsmetode med ChatGPT – lad dig inspirere

Vent vent vent! Inden du går videre, så er der noget du skal vide. Dette blogindlæg er skrevet tilbage i foråret 2023. Bevares, det er da et ganske godt blogindlæg og rigtig god introduktion til AI og ChatGPT. Men hvis du ønsker en dybere mere struktureret introduktion til ChatGPT og hvordan du kan bruge den i netop din stilling, så vil jeg anbefale at du tager et kig på vores On-Demand Masterclass: Kom godt i gang med ChatGPT. Kurset er baseret på 10 måneders erfaring som ekstern konsulent, underviser og Super-User af ChatGPT kogt ned til 96moduler og 30 lektioner, der tager dig igennem alt, du behøver at vide om Generative AI for at komme godt igang med at bruge ChatGPT i dit arbejde.

Hvad er AI og ChatGPT?

Inden vi kaster os ud i de praktiske anvendelser af AI, især i form af ChatGPT, er det vigtigt at forstå selve grundlaget. Mange har stillet spørgsmål omkring hvad AI er, og hvorfor ChatGPT skiller sig ud. I denne sektion giver vi dig svar på de mest almindelige spørgsmål, så du står godt rustet, når vi senere dykker ned i, hvordan denne teknologi kan være en game-changer for dig og din forretning.

Hvad er AI?

AI står for Artificial Intelligence (kunstig intelligens) og er et system, som er trænet til at imitere menneskelig intelligens. Det betyder, at man gennem en masse data lærer systemet at “tænke”, “lære” og “forstå” som et menneske.

AI-systemet kan i sidste ende være udviklet nok til at kunne have dialoger med rigtige mennesker, hvor det er svært at adskille, om det er et system eller en rigtig person, man skriver med. Dette leder os frem til ChatGPT.

Hvad er ChatGPT?

ChatGPT er en AI-model, der er udviklet og trænet af software-virksomheden OpenAI. GPT står for Generative Pre-trained Transformer, hvilket er en model, der kan forstå og udforme sætninger af varierende længde baseret ud fra den tekstmæssige data, den er blevet trænet med.

Det lyder meget teknisk og avanceret. I praksis betyder det, at ChatGPT er en chatbot, der kan give både fyldestgørende og generelle svar på de spørgsmål, du stiller den.

Men ChatGPT er mere avanceret end de chatbots, du måske er vant til.

Umiddelbart svarer ChatGPT kort og præcist på dine forespørgsler, men du kan, hvis du beder den om det, få den til at skrive fyldestgørende blogindlæg, sælgende produktbeskrivelser og meget meget mere.

I bund og grund handler det om, hvilken information du skriver i din forespørgsel til ChatGPT. Der er nemlig forskel på det svar, du får, når du fx skriver:

Skriv et blogindlæg
og
Skriv et blogindlæg omkring ChatGPT, hvor du skal komme ind på 4 måder webshopejere kan bruge den i sin hverdag. Sproget skal være informativt og præcist, men skal også inkludere en tilstedeværende fortæller via indskudte sætninger”

Taler ChatGPT dansk?

Ja, ChatGPT kan både forstå og tale dansk. Faktisk kan ChatGPT tale og forstå en lang række forskellige sprog. Hemmeligheden ligger i den massive mængde data, den er trænet på. Da OpenAI udviklede ChatGPT, blev den fodret med utallige tekster på forskellige sprog fra internettet. Derfor kan den genkende og reagere på forespørgsler på dansk, engelsk, spansk og mange andre sprog. Tænk på det som at have læst bøger på hundredevis af sprog – efter så meget læsning, bliver man ganske flersproget!

Hvad mener Google om ChatGPT?

Et vigtigt spørgsmål, du nok har på sinde, er, om Google rangerer din side værre, fordi du har AI-genererede tekster på din side.

Danny Sullivan, som er offentlig talsperson for Google, siger således:

Talsmand for Google Danny Sullivan skriver om Googles holdning til ChatGPT og AI

Google skriver også på deres blog, at de i princippet er ligeglade med hvem, der skriver teksterne. De vil fortsætte med at rangere indholdet baseret på kvaliteten af teksterne, altså at teksterne skal give kunderne værdi.

Automation has long been used in publishing to create useful content. AI can assist with and generate useful content in exciting new ways.” – Google, 8. februar, 2023

Google er derfor positive stemte for AI-genereret indhold. Man skal dog stadig have for øje som afsender, at det skal give værdi til kunden. Ellers bliver man ranket dårligere af Google.

Hvordan får du mest værdi ud af ChatGPT?

Værdien og kvaliteten af det output, du får fra ChatGPT, afhænger 100 % af dit input til den.

Det handler om, som i vores ovenstående forespørgsler, at du skal være så præcis som muligt i det, du gerne vil have ud af ChatGPT.

Men vær opmærksom på, at ChatGPT ikke giver perfekte, fyldestgørende svar. Begrænsningerne ligger i datagrundlaget for oplæringen af systemet. Den kan umuligt vide ALT.

Det betyder også, at ChatGPT fylder de huller, som ligger i dens begrænsninger, ud med det, der lyder “mest sandsynligt” som svar.

Derfor får du mest ud af ChatGPT ved at se den som en ekstern konsulent. En ekstern konsulent kræver også, at du giver dem et dybdegående brief på din virksomhed, og hvad du netop har brug for hjælp til. Først herefter, kan de kan komme med gode, brugbare inputs. Kontekst skal der til.

Når du arbejder med ChatGPT, er det vigtigt at huske på, at DU er eksperten. ChatGPT er blot et værktøj. Vær kritisk overfor de outputs, du får fra den.

Den måde vi bl.a. bruger ChatGPT i Salecto, kan du se i nedenstående illustration.

En illustration der viser Salectos fremgangsmetode med ChatGPT

I Salecto arbejder vi med det, vi kalder en “Idébank”, når vi skal skrive content. Her starter vi med at have en masse idéer på tegnebrættet, hvor vi udvælger dem, vi gerne vil arbejde videre med. Det kunne fx være et blogindlæg om, hvordan man effektivt kan bruge ChatGPT som webshopejer.

Dernæst interviewer vi en ekspert indenfor området, så de kan gøre os klogere og nuancerede på området. Dette interview sikrer, at vi er godt klædt på, inden vi starter arbejdet med ChatGPT.

Baseret på den viden, vi har fået fra vores ekspert, får vi sammen med ChatGPT struktureret og skrevet første udkast til blogindlægget. Udkastet sidder vi og retter til med eksperten, så bloggen er klar til at gå live ca. 4 timer efter, vi gik i gang. Ret effektivt, ikke?

ChatGPT skal som sagt ses som en ekstern konsulent; en sparringspartner, der kan hjælpe dig til at gøre din webshop endnu skarpere. Brug den ikke skødesløst.

Du kan høre vores Head of Marketing og AI-ekspert, Kristoffer Saxtrup, fortælle mere om, hvordan du kommer godt i gang med ChatGPT, og hvad den kan give af værdi for dig her:

Nu har vi styr på, hvad AI og ChatGPT er for en størrelse, og hvordan den kan bruges på et generelt plan. Så hvordan kan den gøre din hverdag som webshopejer lidt nemmere? Vi har samlet 4 konkrete eksempler, du får serveret lige her.

4 eksempler på, hvordan ChatGPT kan hjælpe med din webshop

1. Få styr på din brandstrategi

Har du styr på din brandstrategi? Hvis du tøver med dit ja, så læs videre her.

En brandstrategi tydeliggør både overfor dig selv, kunderne og evt. investorer, hvordan din forretning skal opfattes af det nuværende marked. Hvor er du placeret ift. andre webshops, og hvordan brander du webshoppen?

ChatGPT kan hjælpe dig med at gøre dig skarpere på din brandstrategi. Brug det som en sparringspartner, der kan guide dig og give klarhed omkring, hvordan din webshop kan adskille sig fra de andre på branding. Er der uoverensstemmelser med tone of voice og målgruppen? Er der uoverensstemmelse med dine produktbeskrivelser ift. hvad målgruppen reelt søger efter?

ChatGPTs svar er ofte ikke fyldestgørende på dit spørgsmål. Men ligesom i virkelige samtaler, skal du bare stille den spørgsmålet igen, så den kan uddybe svaret.

Du får et kæmpe forspring på markedet med en klar og tydelig brandstrategi for din webshop og dens produkter. Et forspring, der kan få kunderne til at vælge din butik frem for konkurrenternes.

I nedenstående video viser Kristoffer, Head of Marketing hos Salecto, step by step, hvordan han udarbejder en brandstrategi til en fiktiv kaffe-webshop med ChatGPT:

2. Skriv produktbeskrivelser, metabeskrivelser og title tags

Produktbeskrivelser, metabeskrivelser og title tags er alfa omega for at få trafik ind på din hjemmeside. Du kender nok godt til SEO og har efter bedste evne prøvet at optimere SEO’en både på blogindlæg og produkterne på din hjemmeside.

Men alligevel får du ikke den ønskede trafik på din hjemmeside.

Samtidig synes du, at det kan være hårdt og tidskrævende at skulle finde på nye, spændende produktbeskrivelser, der i sidste ende også sælger.

Heldigvis behøver du ikke længere være SEO-ekspert eller have et dyrt marketingbureau til at hjælpe dig.

Helt gratis kan du få ChatGPT til at trække det tunge læs. Den kan nemlig agere som din SEO-ekspert.

Ved at fodre den med data, der har relevans for dit produkt, kan ChatGPT give et bud på produktbeskrivelser, metabeskrivelser og title tags.

Husk at skriv, at den skal overholde best practice ift. SEO, således du netop ikke bliver rangeret dårligere af Google. Og husk at have dine kunder for øje; hvilket behov har de, som du kan hjælpe med at afdække?

Hvis du markedsfører bæredygtige produkter på din webshop, har vi skrevet et blogindlæg om, hvordan du undgår de lovmæssige konflikter, der kan være ved det.

Husk på, at ChatGPT nok ikke giver dig de vises sten. Men brug det som inspirationskilde til, når du skal finde på nogle fede metabeskrivelser og title tags, der kan konvertere.

Udvælg det, der giver mening for din tone of voice og for din webshop.

Vores AI-ekspert, Kristoffer, har prøvet at sætte ChatGPT til at udforme dette for vores fiktive kaffe-webshop. Du kan se hans fremgangsmåde her:

3. Fra blankt dokument til færdigt blogindlæg

Blogindlæg er tidskrævende og kan være svære at skrive, da de kræver en god, interessant vinkel. Vi kender godt smerten. Vi har skulle bruge i omegn af 1,5 arbejdsdag på dette blogindlæg uden ChatGPTs hjælp.

Heldigvis kan ChatGPT gøre blogindlæg en smule nemmere og sjovere at skrive — både for os selv, men bestemt også for dig.

Ved at sparre med ChatGPT omkring alle dine fede idéer til blogindlæg kan den lave udkast til blogindlæg herpå. Bed den om at komme med flere udkast, så du kan udvælge det bedste i hvert udkast.

Om det blot er en struktur, eller om det er hele sektioner, den skriver for dig, så er det bedre at arbejde ud fra det frem for et blankt dokument. Det er lidt mere motiverende at kigge på.

Hovedpointen med blogindlæg er at tiltrække trafik til din webshop, men det skal også bruges til at inspirerer kunden til at gå ind og se dit varesortiment.

Skriverejsen fra et blankt dokument til et færdigt blogindlæg har aldrig været kortere med ChatGPT.

Men husk at matche din tone of voice i dit blogindlæg, så det er konsistent med din brandstrategi.

Vi skal selvfølgelig også lave et blogindlæg til vores fiktive case om kvalitetskaffe til fitness-entusiaster. Se hvordan vi får ChatGPT til at klare meget af arbejdet for os:

4. Brug ChatGPT til nyhedsbreve og opslag på sociale medier

Brug af ChatGPT til nyhedsbreve

Nyhedsbreve er ofte en overset ting, når det gælder markedsføring og generel brand awareness. Dels fordi man som webshopejer har for travlt til at skrive dem, men også fordi man kan føle, at der ikke rigtigt er noget nyt at dele — det er business as usual.

Her tager man fejl. Nyhedsbreve kan være super gode til at skabe salg med. Ligeledes kan de også bruges til at konvertere og skabe brand awareness, hvis de netop bliver brugt rigtigt.

Nyhedsbreve er din direkte forbindelse til de kunder, der har tilkendegivet, at de er interesseret i, hvad du går og laver i din webshop.
Hvis man stiller konverteringsraten på nyhedsbreve op overfor opslag på de sociale medier, kan man se, at nyhedsbreve typisk konverterer meget mere.

Ved at sparre med ChatGPT omkring udformningen af nyhedsbreve kan du gøre det skarpt og inspirerende at læse, således dine kunder ser en stor værdi i at abonnere på det.

Dette gælder for alle former for nyhedsbreve, fx velkomstbreve, månedlige nyhedsbreve og automation-flows, fx retargeting og afsendelse af fakturaen.

I sidste ende kan det betyde, at dine kunder vælger netop din webshop, fordi du har skabt et behov for dem. Samtidig er du frisk i deres erindring, nu hvor de skal vælge en butik at købe fra.

Derfor kan ChatGPT blive din bedste kammerat, hvis du gerne vil bruge nyhedsbreve mere aktivt som en del af din markedsføring.

Brug af ChatGPT til opslag på sociale medier

ChatGPT kan også blive din guide til at skrive de bedste opslag på sociale medier. Her er sproget utroligt vigtigt, så du kan fange dine kunder i de få sekunders opmærksomhed, dit opslag får.

Om det er B2B eller B2C, om det er på LinkedIn, Facebook, Youtube eller noget fjerde, så kan ChatGPT hjælpe dig med at tilpasse sproget, så dit budskab kommer igennem klart og tydeligt.

Husk at matche din tone of voice med det som ChatGPT spytter ud. Der skal ikke være nogen tvivl om, at det netop er dig og din butik, der er afsender af budskabet.

Fortæl ChatGPT konteksten — hvem er du som virksomhed, og hvad prøver du at kommunikere, og hvem prøver du at ramme. Gør det klart, om opslaget skal bruges til at konvertere med eller til at skabe brand awareness. På den måde sikrer du, at ChatGPT kan hjælpe dig med at nå helt i mål.

Kun fantasien sætter begrænsninger.

Du kan se vores eksempel på, hvordan vi ville bruge ChatGPT til vores nyhedsbreve og SoMe-opslag:

ChatGPT kan altså bruges i mange sammenhænge, når det gælder din webshop. Se det som en ekstern konsulent, du kan sparre med, om ting der kan optimeres på din webshop.

ChatGPT kan spare dig tid og ressourcer, når du sidder med alt lige fra brandstrategi, produktbeskrivelser, og blogindlæg. Dine ufuldendte noter og blanke dokumenter kan du godt vinke farvel til.

Til sidst vil vi besvare spørgsmålet, vi startede med at stille.

Er dette blogindlæg skrevet af ChatGPT? Svaret er: delvist. ChatGPT har hjulpet med at udforme strukturen af blogindlægget. Alt andet har vi selv skrevet.

Tak for interessen.

Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring emnet, så er du velkommen til at skrive til mig.

Kristoffer Saxtrup Nielsen
Head of Growth