Undgå at komme galt afsted: Sådan markedsfører du dig ift. bæredygtighed

Skrevet af
Udgivet
Længde
5 min.

Der er i dag et meget stort fokus på bæredygtighed, grøn energi og miljøvenlige produkter – særligt forbrugerne efterspørger det. Det betyder selvfølgelig, at virksomhederne er nødt til at tilpasse sig og handle på efterspørgslen, hvis de vil have brugerne til at købe hos dem.

Fordi bæredygtighed og den grønne omstilling er oppe i tiden, er ordene ‘bæredygtig’, ‘miljørigtig’, ‘klimavenlig’ osv. blevet moderne at markedsføre sig på. Det kan det i nogle tilfælde godt føre til greenwashing, når virksomheder udnytter brugernes interesse for et grønnere liv, men ikke handler på det.

For hvad betyder det egentlig, at noget er bæredygtigt? Sammen med de andre ovenstående, moderne ord er de blevet udvandede og har mistet deres betydning. Det vildleder mere end hjælper brugerne.

Men der er heldigvis mange andre måder at gøre opmærksom på det gode, du gør for klima eller lokalsamfund. Læs med videre i blogindlægget, og bliv klogere på, hvorfor ordet ‘bæredygtig’er problematisk at bruge, samt hvad du kan skrive i stedet for.

Hvad er greenwashing?

Du undrer dig måske over, hvad greenwashing er. Greenwashing er, når en virksomhed markedsfører sig på at være bæredygtige, klimavenlige osv., men faktisk ikke er det. Virkeligheden stemmer altså ikke overens med det grønne budskab, de kommunikerer udadtil.

Det kan fx være, at deres produkter ikke er produceret under ordentlige forhold eller at produktet ikke indeholder nok miljøvenlige materialer til at kunne kaldes for bæredygtigt.

Når der opstår tilfælde af greenwashing, kan det være svært for brugerne at finde ud af, om et produkt eller en virksomhed rent faktisk bidrager positivt til klima- og miljøforandringerne. Det gør brugerne mistænksomme og skaber mistillid.

Det kan i sidste ende betyde, at de virksomheder, som rent faktisk har grønne produkter og en grøn produktion, ikke vil tale for højt om det af frygt for at blive beskyldt for greenwashing.

Derfor bliver der også lavet mere og mere lovgivning på området i flere og flere lande i verdenen, netop for at undgå dette problem.

Må jeg bruge ordet ‘bæredygtig’ i min markedsføring?

Det korte svar er nej, men det er selvfølgelig ikke helt så sort/hvid. Mange gør det, men vores klare anbefaling er at forsøge at undgå det, så kommer du nemlig ikke i klemme.

Der er nemlig en lang række regler og krav, du skal overholde for at måtte markedsføre din virksomhed eller dine produkter som deciderede bæredygtige, klimavenlige, miljørigtige osv.

For at et produkt kan anses som bæredygtigt, skal det opfylde en række dokumentationskrav om:

  • sociale forhold
  • etiske forhold
  • mindst mulig belastning af miljø
  • mindst mulig belastning af sundhed.

Det betyder, at en given vare skal være produceret under ordentlig arbejdsforhold, skal tilgodese en bæredygtige udvikling af lokalsamfundet ift. klima, miljø, sundhed osv. Og den dokumentation er svær at opnå.

Så ja, du må gerne anvende ordet ‘bæredygtighed’ i din markedsføring, hvis du ligger inde med den nødvendige dokumentation for, at dine produkter rent faktisk er det ift. kravene nævnt ovenfor.

Som webshopejer har du ansvaret for, at klima- og miljørelaterede påstande på din webshop er sande og lovlige. Derfor kan det være en god idé at have en oversigt over, om du bruger disse påstande. Og hvis du gør, at du så har dokumentation for det. Du kan også sørge for, at dine leverandører lever op til samme krav, så du undgår at stå med ansvaret for falsk markedsføring.

Når dokumentationen er så svær at få, er det bedst at undgå at bruge de moderne buzzwords: ‘bæredygtig’, ‘miljørigtig’ og ‘klimavenlig’. På den måde giver du ikke et falsk og forkert indtryk til brugerne, samtidig med at du sørger for at overholde lovgivningen.

Hvad skal jeg så bruge i stedet?

Der er mange andre måder, du kan markedsføre dine produkter på, så de bliver attraktive over for brugerne. Det handler om at fokusere på selve produktets egenskaber og ikke at sætte lighedstegn mellem egenskaberne og bæredygtighed.

Fx har brugerne lige nu også fokus på lokalproducerede varer. Det er noget, du kan slå ned på. Her skal du bare sige, at varen er lokalproduceret. Det duer ikke at sige, at varen er bæredygtig, fordi den er lokalproduceret – det er falsk markedsføring.

Du kan også fokusere på generelle holdbarhed eller levetid, produktets energiklasse eller noget helt tredje.

Brug i stedet certificeringer og mærker i markedsføring

Mange webshops skilter med mærker og certificeringer, som fx Svanemærket, Blomsten, OEKO-TEX Standard 100, GOTS, Fairtrade osv. Det er helt fint – og dog.

For ovennævnte gælder at der er nogle krav og lovgivning, man skal følge for overhovedet at opnå dem. Men igen handler det om, hvordan de bruges det.

OEKO-TEX er fx ikke i sig selv et miljømærke. Derfor må du ikke skrive, at det er miljøvenligt. Mærket fortæller egentlig bare, at produktet er testet for skadelige stoffer, og derfor er uskadeligt for menneskers helbred. Det må du til gengæld gerne skrive.

Dansk Erhverv har i samarbejde med LIGA Advokater udarbejdet nedenstående oversigt over, hvordan du kan omtale dine produkter alt afhængigt af, hvad det drejer sig om.

Det handler altså igen om, at certificeringer og mærker ikke må “oversættes” til generelle påstande om at være grønnere, mere bæredygtige, miljørigtige og klimavenlige.

Derudover er det en god idé kun at markere de produkter, der overholder kravene til et mærke eller certificering. Undgå derfor at bruge det på hele produktkategorier, da det så ellers kan give et misvisende billede, hvis ikke alle produkter overholder kravene.

Har du brug for hjælp?

Det er om at holde hovedet koldt og tungen lige i munden, når du skal finde ud af de konkrete, lovmæssige regler for bæredygtighed. Reglerne kan vi desværre ikke hjælpe dig med – der skal du have fat i en advokat, hvis du vil være helt sikker på, at du ikke overtræder nogle regler. Men skulle du brænde inde med nogle former for spørgsmål til din webshop, kan vi altid hjælpe dig. Du skal bare kontakte os. Det kan også være, du gerne vil i gang med at drive en webshop. Det hjælper vi dig gerne med. Du kan ringe til os på tlf. nr. +45 81 81 01 01 eller skrive en mail til [email protected], så svarer vi på din henvendelse hurtigst muligt.