Sådan skriver du nyhedsbreve: 6 tips til det perfekte nyhedsbrev

Skrevet af Steffen Duelund & Nina Maria Gislinge
Udgivet
Længde
5 min.

Det er ikke altid lige let at få skrevet det perfekte nyhedsbrev, som modtagerne gider at åbne og dernæst læse. Nyhedsbreve skal i dag være korte, men samtidig relevant for modtageren. Det er en hel kunst i sig selv at få sit budskab ud med så få ord som muligt, men gør du det ikke, risikerer du, at dit nyhedsbrev ender i papirkurven med det samme, det rammer indbakken.

Det kan lyde afskrækkende, men bare rolig. I dette blogindlæg får du nemlig 6 tips til det perfekte nyhedsbrev, som du kan bruge, når du skal i gang med at skrive.

1. Skil dig ud med et fængende emnefelt

Emnefeltet er dine modtageres førstehåndsindtryk af dit nyhedsbrev. Er førstehåndsindtrykket ikke godt eller relevant for modtageren, bliver mailen slet ikke åbnet og vil oftest ryge i papirkurven. Derfor er det vigtigt, at du allerede fanger deres opmærksomhed fra start.

Og du skal ikke bare fange deres opmærksomhed, men også vække deres nysgerrighed, så de får lyst til at åbne dit nyhedsbrev og læse det, fordi de ikke bare kan lade være. Tænk på de clickbait-overskrifter aviserne altid bruger, som får folk til at klikke sig ind på artiklen.

Idéer til fængede emnefelter kunne fx være lovning om en guide eller tips og tricks, at stille et spørgsmål, knaphed på en vare eller tidsbegrænset adgang til et udsalg.

Et par gode huskeregler er:

  • Hold emnefeltet på max 40-50 tegn, så det ikke bliver forkortet i mobilvisning.
  • Undlad at bruge blokbogstaver og !, så du undgår at ende i SPAM-filtret.
  • Brug emojis til at skille dig ud, hvis det passer ind i din virksomheds kommunikationsform.

2. Væk interessen med en uddybende preview-tekst

Preview-teksten er den tekst, som befinder sig under eller ved siden af emnefeltet. Det er en forlængelse af dit emnefelt og her skal du uddybe emnefeltet med en tekst, der lokker modtageren ind i dit nyhedsbrev, fordi det vækker deres interesse.

Det er vigtigt selv at udfylde preview-teksten, da den hos mange mailudbydere ellers automatisk tager et uddrag af den øverste brødtekst fra nyhedsbrevet. Det er ikke altid det mest hensigtsmæssige, da det ikke er sikkert, at det får brugeren til at blive interesseret i dit nyhedsbrev.

3. Hold nyhedsbrevets tone personlig

Fang modtagernes opmærksomhed og få dem til at føle sig særlige, vigtige eller specielt udvalgte ved at skrive nyhedsbrevet i en personlig tone, der skaber en relation til dem. Personlige e-mails har større succes med at blive åbnet og læst – for hvem elsker ikke at få en personlig e-mail adresseret til netop dig?

Henvend dig direkte til modtageren ved at bruge ord som du, dig og dine. Det giver dem en følelse af, at du kun taler til dem, og at de ikke blot er endnu en i rækken. Du kan også bruge vendingen Hej [navn] som en måde at fange modtagerens opmærksomhed.

Som udgangspunkt skal indholdet i nyhedsbrevet have en personlig tone, men kan du få flettet den personlige tone ind allerede i emnefeltet, er det at foretrække.

4. Hav kun ét klart budskab

Det er vigtigt, at dit nyhedsbrev kun har ét budskab. Du skal fatte dig i korthed, og nyhedsbrevet skal være lige til at gå til. Og det gør du bedst ved kun at have et budskab, du vil dele.

I dag er folk oftere på farten, og derfor må det ikke tage dine modtagere for lang tid at læse dit nyhedsbrev. Er det for langt, har for mange budskaber og ikke hurtigt kommer til pointen risikerer du, at modtageren hurtigt mister interessen og ikke gider at læse resten.

Derfor skal du gøre dig selv klart: Hvad er budskabet for dette nyhedsbrev? Et par eksempler på budskaber kunne være:

  • et tilbud eller en rabat, der lige nu kører på din webshop.
  • en fremvisning dine nyeste varer.
  • en guide til, hvordan man bedst bruger eller passer på nyindkøbte varer.

Budskabet kan være, hvad som helst, men huskereglen er kun at holde dig til ét – kort, men godt. Du kan altid lave et nyt nyhedsbrev med et nyt budskab.

5. Opfordr til handling med en tydelig call-to-action

De fleste nyhedsbreve har et formål – altså at få modtagerne til at gøre noget på baggrund af nyhedsbrevet. Derfor er det vigtigt, at du opfordrer dem til at udføre den handling, du gerne vil have dem til. Det hedder at lave en call-to-action (CTA).

En god måde at lave din CTA på er ved at indsætte en interaktiv knap i nyhedsbrevet, som modtagerne nemt kan finde og trykke på. Knappen skal selvfølgelig have en tekst, så modtagerne ved, hvad de skal gøre, eller hvad de kan forvente ved at trykke på knappen.

Teksten afhænger nemlig af nyhedsbrevets formål:

  • Skal modtagerne shoppe de nyeste styles, du lige har vist dem?
  • Skal de tilmelde sig et event, du afholder?

Derudover findes der også forskellige måder at skrive teksten til CTA-knappen. Det kan være mere generisk, som fx Køb her, men du kan også gøre det tydeligt, hvad folk får ud af at klikke på knappen, som fx Lær at skrive det perfekte nyhedsbrev her.

6. Afslut mailen med kontaktoplysninger

Du har fået skrevet nyhedsbrevet færdigt, men du mangler lige det sidste. Nemlig at indsætte dine kontaktoplysninger, så modtagerne ved, hvordan de skal få fat på dig, hvis de har nogle spørgsmål, de søger svar på.

Som minimum skal dine kontaktoplysninger være at finde til sidst i mailen, men du kan også vælge at have en af dine medarbejdere som afsender sammen med oplysningerne. På den måde skaber du tillid og opbygger en relation til dine modtagere, fordi de kan sætte ansigt på, hvem der arbejder hos dig.

Har du brug for hjælp?

Skulle du sidde tilbage med nogle former for spørgsmål, om hvordan du bedst skriver et nyhedsbrev, som dine modtagere vil åbne og læse, må du ikke tøve med at kontakte os. Dette gælder også, hvis du har spørgsmål til andre dele ved at drive en webshop. Det kan også være du gerne vil vide, hvad Salecto kan gøre for dig ang. din nuværende webshop. Uanset hvad grunden er, sidder vi altid klar til at hjælpe dig videre på den bedst mulige måde. Ring til os på tlf. nr. +45 81 81 01 01 eller skriv en mail til support@salecto.dk, så svarer vi på din henvendelse hurtigst muligt.

 

 

Tak for interessen.

Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring emnet, så er du velkommen til at skrive til mig.

Steffen Duelund
Head Of Growth Success Management