8 gode råd til at skrive et godt nyhedsbrev

Skrevet af Michael Jørgensen
Udgivet
Længde
5 min.

Nyhedsbreve kan til tider være frustrerende at skrive og sætte sammen – og hvem læser dem egentligt? Ryger den direkte i slettet post-mappen, så snart den tikker ind på dine kunders indbakke? Denne form for envejskommunikation kræver nemlig en del overvejelser, da du så vidt muligt skal forsøge at få et budskab ud med så få ord som muligt.

For at hjælpe dig på vej mod at skrive et godt nyhedsbrev til dine kunder, er der herunder opstillet otte gode råd til, hvad du skal huske på, når du påbegynder din proces.

1. Emnelinje

Tænk på, at dine udvalgte modtagere af nyhedsbrevet sikkert modtager en håndfuld af andre mails end blot dine. Derfor gælder det om at skille sig ud, så de ikke sletter netop din mail.

Når du skriver et nyhedsbrev, er det derfor vigtigt, at du allerede fanger deres opmærksomhed ved emnelinjen. Emnelinjen vil være det første, dine kunder ser, så det er vigtigt at fange deres opmærksomhed allerede ved første øjekast – ellers ryger mailen uden tøven i slettet post-mappen.
Ved en god emnelinje skal du bl.a. sørge for at:

  • Placere hovedbudskabet først i teksten
  • Hold emnelinjen kort og kontant
  • Undlade at bruge STORE BOGSTAVER

2. Preheader

Opfølgningen på din emnelinje kaldes for en ”preheader”. Her skriver du ligeledes en tekst, der ses i menulinjen efter overskriften. Den er typisk ikke fremhævet i enten fed eller sort skrift, som emnelinjen vil være. Den er måske tonet lidt ned med en grå farve. Dog er den stadig vigtig, da den giver dine modtagere et kort resume om, hvad mailen vil komme til at indeholde. Sørg igen for at få de vigtige ting først i din preheader.

3. Skriv personligt – det handler om kundekontakt

Hvem elsker ikke at få en personlig e-mail? Du kan fange dine kunders opmærksomhed ved at sætte dit præg på mailen, så den får en snert af personlighed, der gør, at envejskommunikationen bliver mere indbydende og fangende.

Start måske dit nyhedsbrev ud med ”Kære Navn”. Allerede dér fanger du din kunde ved, at du henvender dig direkte. Brug eventuelt også ord som ”du” ”dig” og ”dine”, når du skriver. Det giver en form for personlig følelse, så dine kunder føler, at mailen er henvendt direkte til dem.

4. Hold e-mailen kortfattet og simpel

Et nyhedsbrev skal oftest ikke tage lang tid at enten læse eller skimme igennem. Prøv derfor så vidt muligt at holde din mail så kortfattet og simpel som mulig. Tager den et par minutter at læse, vil det være en god tidsramme. Læserne kommer hverken til at kede sig under læsningen eller føler, at indholdet bliver for kort. Hvis den tager længere tid end godt og vel to minutter, skader det heller ikke. Sørg dog for, at den ikke bliver for lang, så det er en halv novelle, der skal læses, før man når til vejs ende. For lange tekster får dine læsere til at lukke mailen, inden de måske er nået halvvejs.

Undgå ligeledes at få for mange budskaber presset sammen på meget lidt tekst – det vil kun være til forvirring for både dig selv og for kunden.

 

5. Call-to-action er vigtigt
– link gerne til sider på din webshop

Formår du at fastholde læserens opmærksomhed, så de faktisk ender med at læse størstedelen af dit nyhedsbrev, har du ramt plet. Og det gælder om at udnytte denne mulighed.

Det er nemlig vigtigt, at nyhedsbrevet har tydelige CTA (call-to-action) henvendelser, der får dine læsere til at gå ind på din hjemmeside. Den bedste måde, du kan gøre det på, er ved at indsætte bokse i dit nyhedsbrev, som fungerer som et direkte link til de landingssider, du har udvalgt. Indsæt gerne det samme link flere gange i mailen. Har du fx valgt, at der skal optræde et billede i nyhedsbrevet, kan du passende bruge linket til dette. Derved vil folk også komme ind på den udvalgte landingsside, hvis de trykker på dit billede.

6. Sørg for, at nyhedsbrevet er læsbart på mobilen

Eftersom at mange er begyndt at bruge de mobile enheder til både at tjekke mails og andre ting, er det yderst vigtigt at understrege, at dit nyhedsbrev skal være læsbart på disse enheder. Det er træls at åbne en mail på mobilen for at se, hvordan hele teksten ikke kan stå der, og hvor billederne ikke er tilpasset formatet. Er det ikke i orden, er det desværre sådan, man mister læsere.

 

7. Slut af med kontaktoplysninger

Det er altid en god idé at indsætte sine kontaktoplysninger til sidst i mailen. Derved minder du kunderne om, hvem de skal kontakte i forbindelse med eventuelle spørgsmål.

Du kan vælge at supplere dine kontaktoplysninger ved at sætte en bestemt kontaktperson på mailen. Sæt ansigt på dig selv ved at sætte et billede ind ved siden af oplysningerne. Derved ved dine kunder, hvem det er, de snakker med, når de henvender sig til dig via nummeret eller mailadressen der er oplyst nederst i nyhedsbrevet. Oplysningerne er også med til at gøre setuppet mere troværdigt.

 

8. Hold øje med statistikken for dit nyhedsbrev

Udsender du dine nyhedsbreve fra en platform som fx MailChimp, vil det være muligt for dig at se statistikker over hvor mange procent, der har læst mailen samt hvor mange, der har valgt at klikke ind på en af dine call to action links i brødteksten. Det er svært at få tallet op på 100%, hvis man har en del abonnenter – så fortvivl ikke, hvis du ikke synes tallet er tilfredsstillende. Giv det lidt tid, og tjek regelmæssigt.

Synes du ikke, at læseraten på dit nyhedsbrev var acceptabelt, kan du altid tænke over, hvad der kunne gøres bedre til næste gang. Var det emnelinjen, der måske ikke var fangende nok? Var selve brødteksten for lang, eller var det noget tredje, der burde laves om?

Tak for interessen.

Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring emnet, så er du velkommen til at skrive til mig.

Michael Jørgensen
Head Of Production, Team Lead, Partner