Sådan vælger du den bedste webshop-løsning til din forretning

Skrevet af Kristoffer Saxtrup Nielsen
Udgivet
Længde
11 min.

At vælge den rette webshop løsning er en kompleks beslutning. Der er mange leverandører og platforme at vælge imellem. Hver platform har sit eget sæt funktioner, fordele og ulemper. Det kan virke helt uoverskueligt, og man kan nemt risikere at vælge forkert.

I dette blogindlæg kigger vi på, hvordan du vælger den bedste webshop-løsning til din forretning. Vi har samlet en oversigt over de mest populære webshop-løsninger samt de vigtigste overvejelser, du skal gøre dig, når du vælger en webshop-løsning til din virksomhed, og hvordan du afstemmer dine behov, inden du starter din søgning.

Her er de mest populære webshop-løsninger i 2023

Markedet bugner af forskellige  webshop-løsninger, der kan både det ene, andet, tredje og tiende. Vi har samlet et overblik over de mest populære systemer plus deres 3 største fordele og ulemper, så du nemt kan finde ud af hvilke løsning, der passer bedst til dit behov.

Magento

Fordele:

  • Med Magento får du et stort udvalg af plugins, apps, moduler og integrationer, som gør det muligt at tilpasse din shop lige, som du vil have den.
  • Der er indbygget gode funktioner ift. SEO samt segmentering af lokation og demografi, og så er systemet mobilvenlig.
  • Magento understøtter bedst virksomheder med adgang til programmører.

Ulemper:

  • Magento kan blive en dyr løsning i længden. Det er dyrt at hoste og opgraderer til de nyeste versioner, da det ikke sker automatisk. Derfor kræver det et budget til programmører og udviklingstimer,.
  • Løsningen har en kompleks opsætning og begrænset support, så det er ikke lige til at komme i gang.
  • Hastigheden på webshoppen er langsommere ift. andre løsninger.

Shopify

Fordele:

  • Systemet bruges internationalt. Derfor tager det ikke lang tid at få tilføje nye funktioner til webshoppen.
  • Shopify gør det nemt at oprette og teste en webshop. De tilbyder  nemlig en 14 dages gratis prøveperiode.
  • Der er gode muligheder for at integrere med plugins, apps og moduler. Det er nemt ift. integrationer med fragt, betaling, ekstern lager, økonomisystemer osv.

Ulemper:

  • Det er en hostet løsning, så der er begrænsede muligheder for tilpasning, fx er Shopifys checkout låst og kan ikke tilpasses
  • Det kan blive dyrt, hvis du har behov for funktioner eller designs, der ikke er standard. Fx er der kun 9 gratis skabeloner, en række vigtige funktioner er ikke inkluderet i den billigste pakke, men kan i stedet tilkøbes.
  • Shopify opkræver et transaktionsgebyr på hver eneste ordre.

Salecto

Fordele:

  • Systemet er en hostet løsning, der er bygget på Magentos open source -løsning. Det giver alle fordelene fra Magento og stor tryghed.
  • Det er en perfekt til webshops i vækstfasen, da der er stor fokus på sikkerhed & SEO-optimering,  fri support alle hverdage og ingen ekstra gebyrer.  men blot en fast månedligt abonnement.
  • Der er mulighed for at tilkøbe en vækstpartner, som kan hjælpe dig med at drive en succesfuld forretning.

Ulemper:

  • Det er en lidt dyrere løsning for helt nystartede webshops uden salg.
  • Der er begrænset frihed til at vælge moduler fra eksterne Magento-moduludbydere, da Salecto verificerer alle moduler på platformen.

WooCommerce

Fordele:

  • WooCommerce er gratis og ligger på dit eget webhotel. Det er derfor nemt at opsætte og tilpasse vha. de mange muligheder for moduler og plugins – det er faktisk også muligt at få lavet plugins, der ikke eksisterer på nuværende tidspunkt.
  • Det er mobil- og SEO-venligt og kan integreres med Google Analytics, som kan være en stor hjælp, hvis du vil forbedre synligheden af webshopppen.
  • Deres interface er simpel og brugervenlig, der gør det nemt at administrere webshoppen.

Ulemper:

  • WooCommerce kræver et WordPress-websted for at kunne køre. Du skal altså have en separat WordPress-installation ud over din webshop.
  • Systemet kan være utroligt ressourcekrævende, da det kræver både en del tekniske færdigheder at vedligeholde for at kunne køre problemfrit.
  • Det er ikke en løsning, der er egnet til komplekse webshops, da der ikke er indbygget flere avancerede funktioner, som den type webshops kræver.

Prestashop

Fordele:

  • Det er en god løsning til små og mellemstore virksomheder. Det er nemlig gratis at downloade og bruge, så der er penge at spare på licensomkostninger.
  • Systemet har indbygget flere e-handelsfunktionaliteter, fx håndtering af ordrer, kundeoplysninger og marketingkampagner samt understøttelse af flere sprog og valuta.
  • Det er nemt at tilpasse din webshop gennem deres brugervenlige grænseflade. Du får stillet et hav af temaer og moduler til rådighed, så du kan designe din drømme-webshop.

Ulemper:

  • Hjælp kan være udfordrende at få, hvis du har behov for mere end deres online forum kan give. Der er ikke er et officielt supportteam, og så er der ikke så mange Prestashop-eksperter i Danmark, da systemet ikke er så kendt herhjemme som i andre lande.
  • Det kræver teknisk snilde at installere og konfigurere systemet på din egen server.
  • Der er begrænsede muligheder ift. udvidelse af webshop. Mange af Prestashops moduler koster desuden penge, så det kan blive en større udskrivning, hvis du på et tidspunkt ønsker at tilføje og udvide.

Dandomain

Fordele:

  • Systemet er nemt at bruge for dem uden erfaring med kodning. Det er utroligt nemt at opsætte og komme i gang med – og har du brug for hjælp, har de mange gratis oplæringskurser.
  • Du har mulighed for at vælge netop den løsning, der passer til dit budget, da Dandomain har et månedligt abonnement med varierende priser.
  • Du får mange funktioner med i systemet, fx responsivt design, som er meget mobilvenligt, brugervenlig checkout og dansk support.

Ulemper:

  • Dandomain har begrænsede tilpasnings- og udvidelsesmuligheder, fordi det er en hostet løsning. Derudover er løsningen ikke international, så den kan ofte ikke integrere med udenlandske apps og værktøjer.
  • Der er ekstraomkostninger, hvis du har behov for adgang til yderligere funktioner og plugins.
  • Det er en dyr løsning, hvis du ønsker en avanceret webshop.

Shoporama

Fordele:

  • Det er et dansk og lynhurtigt shopsystem, der vægter SEO højt. Shoporama er faktisk førende inden for SEO.
  • De har en fast månedlig pris, og med i købet får du arrangementer og et community, hvor du kan indhente viden om e-commerce og få hjælp.
  • Der er mulighed for integrationer til de fleste danske systemer samt at tilpasse din checkout.

Ulemper:

  • Da Shoporama er en mindre, dansk virksomhed, er deres support ikke tilgængelig 24/7.
  • Det er en hostet løsning, så det er ikke altid muligt at kunne tilpasse shoppen præcist, som du vil have. Fx er der kun få skabeloner til rådighed, og det er ikke muligt at anvende konfigurérbare produkter.
  • Systemet understøtter ikke differentierede rabatter til B2B-kunder.

Forskellen på en hostet eller open source løsning

Er du på udkig efter en webshop-platform, men er du i tvivl om, hvilken type du skal vælge? Der er faktisk to forskellige muligheder: en hostede eller open source webshop-løsning.

En hostede webshop-platform er et softwareprodukt, der hostes af en 3. part, så du nemt kan oprette og administrere din webshop. Du betaler typisk en månedlig eller årlig abonnementspris for at bruge tjenesten, og du har ikke adgang til selve kildekoden. Dette kan være en god løsning, hvis du ikke har teknisk viden eller ikke vil bekymre dig om vedligeholdelse af din webshop. Derudover tilbyder hostede platforme ofte en række integrerede funktioner, fx betalingsløsninger, marketingværktøjer og kundeservice, som du kan bruge til at drive din forretning. Et eksempel på en hostet platform er Shopify.

På den anden side giver en open source webshop-platform dig større fleksibilitet, da du har adgang til kildekoden og dermed kan tilpasse systemet, præcis som du ønsker. Dette kan være en fordel, hvis du har specifikke behov eller ønsker, som ikke er dækket af en hostet platform. Når du vælger en open source løsning, tilhører koden dig, og du kan rette ligeså meget i den, som du vil. Dette kræver dog, at du har en teknisk viden og er villig til at investere tid i at vedligeholde og opdatere systemet selv. I det hele taget er omkostningerne ofte lavere ved en open source løsning, da du ikke skal betale for abonnementer eller licenser.

Der er både fordele og ulemper ved både hostede og open source webshop-platforme. Det bedste valg afhænger af dine specifikke behov og ønsker. Vælger du en hostet platform, får du en nem og brugervenlig løsning, mens en open source platform giver dig større fleksibilitet og kontrol. Uanset hvad du vælger, så husk at tænke over hvilke funktioner, du har brug for, og om du har den tekniske viden og tålmodighed til at vedligeholde systemet selv.

4 kritiske spørgsmål, du bør stille dig selv, inden du kigger efter en ny webshop-løsning

Det første skridt i valget af den rigtige webshop-løsning til din virksomhed er at sikre dig, at du ved, hvad du har brug for. Hvad betyder det? Det betyder, at du skal være ærlig overfor dig selv med hensyn til dine færdigheder, din tid og dit budget.

Hvis du lige er begyndt som e-handler, er det en god idé at lede efter en løsning, der giver dig mest muligt for pengene og stadig opfylder alle dine behov. Hvis du er mere erfaren og måske driver en større webshop, skal du være ekstra opmærksom på ikke at gå for meget på kompromis med dine behov.

Hvad er dine ambitioner med webshoppen?

Leder du efter en løsning, der blot skal kunne klare opgaven billigst muligt, eller ønsker du et kraftfuldt, funktionelt og skalerbart system, der kan vokse med din virksomhed? Jo mere du ved om dine ambitioner for din webshop, desto bedre kan du vurdere, hvilken webshop-løsning der opfylder dine behov både nu og på længere sigt.

Hvis du lige er startet og ikke ser dig selv vokse ud over mere end en hobby, er der ingen grund til at investere i noget for komplekst eller dyrt. Så er du måske bedre tjent med at få noget simpelt, som fx Shopify, eller endda bruge WordPress med WooCommerce, hvis det passer til dine behov.

Men hvis du derimod har ambitioner om og ser et potentiale for vækst i din webshop, har du brug for et system, der understøtter denne vækst. Her er det altså vigtigt, at du ikke går på kompromis med funktioner og services. Selv hvis du ikke mener, du har behovet lige nu, er det vigtigt, at du vælger en platform, hvor du har mulighed for at tilvælge disse funktioner, hvis eller når behovet opstår i fremtiden.

Salecto er bygget til lige netop webshops, der befinder sig i skaleringsfasen. Der hvor du har bevist, at du kan drive en profitabel forretning online, og nu er det tid til at vækste forretningen. Salecto er baseret på Magentos Open Source-løsning, som er en af verdens største open source webshop-platforme. Magento kan håndtere tusindvis af individuelle produkter, og den eneste grænse for antallet af produkter og ordrer er størrelsen på din server. Dertil gør Magento det nemt for dig at styre flere webshops fra én platform. Du kan styre produkter, produktinformationer og lagre fra et sted, og stadig kunne tilpasse de enkelte webshops, så de fremstår individuelle. Bruger du Magento fra dag 1, behøver du ikke bekymre dig om at skifte platform, når din virksomhed vækster. I anden del af dette blogindlæg kigger vi nærmere på, hvorfor, vi mener, at Magento er markedets bedste webshop-platform.

I Salecto har vi derudover samlet alt, hvad du skal bruge for ikke blot at drive, men også vækste en succesfuld webshop i én samlet løsning. Vi har fjernet elementer, der kan begrænse din vækst. Vi har eksempelvis ingen ordregebyrer på vores platform, men blot et fast månedligt abonnement. Det skal nemlig ikke koste noget at vokse i Salecto.

Hvilke funktioner er absolut nødvendige for, at din webshop kan vokse?

Som webshopejer kender du sikkert godt følelsen af at være frustreret over din nuværende platform. Det kan være, at du ikke længere får de resultater, du ønsker fra din webshop, eller måske begrænser den dig i forhold til det, du ønsker at opnå i fremtiden. Måske har frustrationen været der længe, men du har simpelthen ikke fået gjort noget ved det.

Det er et almindeligt problem blandt webshopejere, der har brugt en platform i lang tid. De har vænnet sig til dens finurligheder og har nu svært ved at forestille sig at skifte. Dette er dog ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Virkeligheden er, at de fleste små virksomheder har begrænsede ressourcer og ikke har plads i deres budget til en ny platform eller endda til opgraderinger eller udvidelser.

Hvordan ved du, hvornår det er tid til at kigge efter noget nyt?

Det første skridt er at spørge dig selv, hvor ofte er du nødt til at sige: “Det kan ikke lade sig gøre.” Svaret bør være aldrig, men det er de færreste platforme, der kan leve op til det. Det er vigtigt at have en platform, der leverer det, som din forretning kræver af den. Men det er også vigtigt at sætte realistiske forventninger. Lav en liste over de største frustrationer, du oplever med din nuværende webshop. Brug den liste til at undersøge, hvilke muligheder der er tilgængelige på markedet.

Et godt tip, når du er på jagt efter bestemte funktioner, er at prioritere standardiserede funktioner. Den standardiserede funktion er lavet til at afdække det generelle behov i markedet. Det betyder, at den ofte virker bedre end en tilpasset løsning. Sandsynligheden for fejl er nemlig markant mindre med en standardiseret løsning, da den er gennemtestet af resten af markedet. Hvis du får lavet noget tilpasset til din shop, er det ofte dyrere, og du er 100 % afhængig af din udviklers evner. Kort sagt: Tilpas dig systemet. Tving ikke systemet til at tilpasse sig dig. 

Hvis der er nogle platforme inden for dit budget, der tilbyder alt på din ønskeliste, er det selvfølgelig fantastisk. Det er dem, du bør overveje at kigge på som din næste platform. Det er dog meget usandsynligt, at du finder en platform inden for dit budget, der tilbyder alt på din liste.

Her er det derfor vigtigt at begynde at overveje, hvilke kompromiser der skal foretages mellem funktioner og omkostninger:

1. Hvilke funktioner er absolut nødvendige for din butik?

2. Hvilke funktioner kunne være nyttige, men er ikke afgørende?

Det vigtigste er, at du allerede har gjort dig nogle tanker om, hvilke funktioner der er vigtige for dig, inden du begynder at lede efter et nyt system. Samt at du er opmærksom på, at en platform, der løser 80 % af dine ønsker, ofte er mere end rigeligt. De sidste 20 % kan opnås ved at kigge ned i sine arbejdsgange og tilpasse sin adfærd til systemet frem for at tvinge systemet til at tilpasse sig din adfærd.

En Salecto-webshop kommer med et hav af funktionaliteter allerede indbygget. Herunder funktioner til SEO og vores egen betalingsløsning, Salecto Pay. Dertil har vi +80 ekstra udvidelser, som kan installeres på din shop. Se alle vores udvidelser her: https://salecto.dk/udvidelser/

Download vores webshop-tjekliste

Få tilsendt den fulde guide direkte i din inbox og modtag en bonus tjekliste med 10 essentielle spørgsmål, du bør stille din kommende webshop-platform.

Ved tilmelding accepterer du vores Cookie- og privatlivspolitik.
Du modtager til gengæld løbende tips og tricks. Du kan altid afmelde dig.

    Download din guide her





    Hvor meget rådgivning har du brug for?

    Når du skal vælge en ny e-handelsplatform, er der ikke noget enkelt svar på spørgsmålet om, hvor meget støtte du har brug for. Det afhænger både af, hvilken type du er, og hvor meget tid og mange kræfter du vil bruge på projektet.

    For nogle mennesker er support det vigtigste, når de skal vælge en webshop-løsning. For andre er det slet ikke vigtigt. Det kommer helt an på, hvad dine behov er, og hvor meget erfaring du har med e-handel.

    Hvis det er første gang, du er e-handler, er der stor sandsynlighed for, at du har brug for hjælp til nogle af de mere tekniske aspekter af at drive en online butik. Er du derimod en e-commerce-haj, der kan gøre det meste af arbejdet selv, så virker support måske ikke så vigtigt. Men sandheden er, at selv hvis du er en erfaren e-handler, er det altid godt at have en ekspert ved din side. Ingen kan være ekspert i alting. Så er der noget, der ikke fungerer som forventet med din nye webshop, er det godt at have en person, der ved præcis, hvor du skal lede efter svar – eller endda selv løser problemet for dig.

    I Salecto tilbyder vi to typer rådgivning sammen med din webshop. Først og fremmest har vi fri, personlig support alle hverdage. Vi ønsker, at du med ro i maven kan drive din forretning velvidende, at vi altid står klar til at hjælpe dig videre. Det er den support, du har som en del af dit abonnement. Din tryghed kommer altså ikke med en ekstraregning.

    Derudover tilbyder vi også yderligere rådgivning og sparring i form af vores Vækstpartner-program for de af vores kunder, der ønsker at blive en dygtigere e-handler. Med Salectos Vækstpartner-program får du 100 % upartisk og kompetent sparring, der udvikler både dig og din webshop. Sammen laver vi en kampagneplan, som kan give dig et meget bedre overblik og en strategisk fordel. Vi sikrer dermed også, at du aldrig er i tvivl om næste skridt i din e-commercerejse.

    Hvad er dit budget?

    Det er meget vigtigt at få styr på dit budget, inden du begynder at lede efter en ny webshop-løsning. Det vil nemlig påvirke de valg, du træffer senere i processen. Det første, du bør gøre, er at finde ud af, hvor mange penge din forretning har råd til at bruge på en ny webshop-løsning. Den bedste beslutningsproces starter, når du har styr på, hvad der er realistisk lige nu.

    Hvis du starter din søgning, før du ved, hvor mange penge du er villig til at investere i projektet, vil det højst sandsynligt føre til kompromiser og skuffelser. Du kan risikere at få en alt for kompliceret platform eller betale for funktioner, der ikke er nødvendige for din virksomhed lige nu.

    Når det så er sagt, er det vigtigt at tænke på mere end blot prisskiltet, når du skal vælge det rigtige system til din virksomhed. Faktisk kan det stærkt anbefales, at du ikke træffer beslutninger baseret på dit budget alene. Der kan nemlig være stor forskel på prisen på en ny webshop, men de er heller ikke alle skabt ens.

    Hvordan ved du så, hvor mange penge du skal investere? Start med at evaluere dine behov og mål, og find derefter ud af, hvor meget de vil koste, hvis de skal opfyldes med en ny platform.

    Vi ser ofte kunder, som ønsker at få et produkt, der er både hurtigt, godt og billigt. Det er ret nemt at finde løsninger, der kan opfylde 2 ud af 3 af kriterierne, men desværre er det oftest umuligt at få alle tre ting. Skal det være hurtigt og godt, skal man forvente, at det bliver dyrt. Skal det være hurtigt og billigt, så kan du forvente en dårligere kvalitet. Skal det være godt og billigt, så kan man forvente, at det går ud over hastigheden på projektet.

     

    Nu har du forhåbentlig fået et lidt bedre indblik i, hvilke overvejelser du bør gøre dig, inden du skifter shopsystem. For at opsummere, så er det altså vigtigt at du gør det helt klart, hvad dine behov er. Det betyder, at du skal være ærlig overfor dig selv og din kommende udbyder med hensyn til dine færdigheder, din tid og dit budget.

    Tak for interessen.

    Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring emnet, så er du velkommen til at skrive til mig.

    Kristoffer Saxtrup Nielsen
    Marketing Lead