Sådan skriver du gode SEO-tekster

Skrevet af Steffen Duelund
Udgivet
Længde
4 min.

Det tekstuelle indhold på din hjemmeside har stor betydning for dine placeringer i søgemaskinerne. Derfor er det vigtigt at forstå, hvordan man skriver værdifuldt indhold, der er optimeret ift. SEO (søgemaskineoptimering). Men hvordan gør man det egentlig? Og hvorfor skal du bruge tid og ressourcer på at skrive godt content?

Hvorfor skal jeg skrive content?

Du skal skrive content, fordi indholdet på din webshop er vigtig for din SEO og dermed også din placering i søgeresultaterne. Google har den ene mission, at de gerne vil levere de bedste og mest relevante resultater til deres brugere. Ved at skrive unikt indhold med brugbar viden indenfor din niche, kan du vise dine besøgende, at du har stort kendskab til området.

Hvis Google vurderer, at det indhold du har skrevet understøtter de søgeord som de besøgende søger på, vil den rangere netop dine indlæg højere.

Hvordan skriver jeg godt content?

Først og fremmest er det vigtigt, at du skriver til brugerne og ikke til søgemaskinerne. Det er den gyldne regel. Når du skriver en tekst, skal du gøre det med tanke på, at det skal give værdi til dine besøgende. Altså hvad har de brug for at vide, eller hvad ønsker de at få svar på.

Når du har skrevet indhold ud fra ovenstående kriterium, kan du langsomt begynde at optimere den skrevne tekst til søgemaskinerne.

Det kan du gøre på følgende måde:

9 gode råd til at skrive bedre content

1. Skriv unikke tekster

Når du udfylder dine sider med indhold, er det vigtigt, at du ikke har identiske tekster på flere af dine sider. Du skal med andre ord skrive unikke tekster til dine sider. Har du den samme tekst på to sider, betragtes det som duplikeret indhold. Har du duplikeret indhold på dine sider, risikerer du, at kun den ene eller ingen bliver vist i søgemaskinerne.

2. Brug søgeord i dine tekster

For at fortælle Google, hvad din side handler om, skal du bruge søgeord i dine tekster. Flere af dine sider må dog ikke være målrettet det samme søgeord. Så vælg ét søgeord til hver side. Hvis du skriver flere blogindlæg om fx t-shirts skal du være opmærksom på, at hver tekst skal være unik.

Du kan fx skrive om t-shirtens historie eller hvordan man omregner amerikanske t-shirtmål til danske mål. Hermed er det i princippet samme søgeord, men med hver sin vinkel. Dette godtager Google som to forskellige søgetermer.

3. Husk god længde

Når du skriver dine tekster, er det vigtigt, at de har en god længde. Der findes ikke et bestemt antal tegn, da længden på dine tekster afhænger af, hvilke sider du skriver til. Dog anbefaler vi som minimum, at kategoritekster er 300 ord og gerne 500 ord.

Om ikke andet skal du skrive, hvad du kan. Tænk igen på, hvad dine besøgende har brug for at vide. Jo mere indhold du skriver, jo flere søgeord vil du automatisk bruge. Det giver samlet set flere søgeord, som din hjemmeside kan ranke på i søgemaskinerne.

4. Skriv korte sætninger

Selvom dine tekster skal have en god længde, skal de også være nemme at læse. Når du skriver dine tekster, skal du derfor så vidt muligt skrive korte sætninger. Skulle det smutte en gang  i ny og næ, går det nok også.

5. Vær opmærksom på søgeordstæthed

Selvom du skal huske at bruge dit valgte søgeord i dine tekster, må du ikke bruge det for mange gange. Tommelfingerreglen er, at dit valgte søgeord max må fylde 2-3 procent af hele din tekst.

6. Husk relaterede søgeord

Ud over dit valgte søgeord skal du også gøre brug af relaterede søgeord. Relaterede søgeord kan fx være synonymer eller ord, man forbinder med dit valgte søgeord. Er dit valgte søgeord kjoler, kunne eksempler på relaterede søgeord være sommerkjoler eller festkjoler.

Det er smart at gøre brug af relaterede søgeord, fordi Google er i stand til at relatere disse til dit egentlige søgeord. Samtidig undgår du at spamme teksten med dit ene udvalgte søgeord.

7. Placer dit udvalgte søgeord først

Det er vigtigt hvor i teksten, du placerer dine søgerord. Du skal anvende dit udvalgte søgeord i starten af teksten – gerne allerede i tekstens første linje, hvis det er muligt. Efterhånden som du når længere ned i teksten, kan du begynde bruge dine relaterede søgeord.

8. Lav korrekte overskrifter

Overskriften til din tekst skal helst indeholde dit udvalgte søgeord. Derudover skal overskriften på en side altid være med en såkaldt H1-formatering*. H1-formatering bruges til at fremhæve dine overskrifter og fortælle søgemaskinerne, og ikke mindst brugerne, hvad din side handler om. Husk at en side som udgangspunkt kun må indeholde én H1-overskrift. Derefter kan du gøre brug af H2, H3, H4 osv.

*H1 står for Heading 1 og hedder ofte ’overskrift 1’ eller bare ’heading 1’ i diverse tekstprogrammer.

9. Lav interne links

Når du skriver tekster, skal du huske at underbygge indholdet med interne links, hvor det er naturligt. Du kan fx lave interne links til relaterede sider, kategorier eller produkter på din hjemmeside.

Når du laver interne links, skal dine ankertekster (den klikbare tekst) bestå af søgeord, som dine kunder vil søge på. Undgå at bruge termer som ’klik her’, ‘se her‘ eller ’her’ som ankertekst, da en bruger formentlig aldrig vil søge på det.

I vores indlæg om intern linking kan du lære mere om emnet.

(Ovenstående er et eksempel på et korrekt internt link, hvor jeg linker til relateret indhold på vores blog.)

Tak for interessen.

Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring emnet, så er du velkommen til at skrive til mig.

Steffen Duelund
Head Of Growth Success Management, Team Lead