Sådan opbygger du en god intern linkstruktur

Skrevet af Michael Jørgensen
Udgivet
Længde
6 min.

Din interne linkstruktur har stor betydning for dine placeringer i søgemaskinerne og hjælper Google med at forstå din webshop. Men hvad er en intern linkstruktur egentlig, og hvordan opbygger man den?

Hvad er en intern linkstruktur?

Når Googlebot* kommer en tur forbi din webshop, gennemgår den og vurderer dine siders indhold og sender sit data tilbage til Googles servere. Googlebot leder konstant efter links, som kan føre den videre til andre sider på din hjemmeside.

Derfor er det vigtigt, at din hjemmesides opbygning er nem at forstå for robotten. Eftersom Googlebot bruger dine interne links til at finde indholdet på dine sider, er det selvsagt vigtigt, at du linker til det.

Du kan se dine interne links som vejskilte. Uden vejskilte er det umuligt for robotten (og ikke mindst dine besøgende!) at finde rundt på din webshop og finde dit indhold.

Eksempel: På H&M’s forside har de fx kategorien dame. Det er et internt link. Hvis jeg klikker på linket, føres jeg videre til en underside på H&M.

*Googlebot er kort fortalt en robot, som gennemgår din hjemmeside for indhold og opdaterede sider – også kaldt indeksering.

Sådan laver du gode interne links

Når du skriver tekster til dine sider, skal du blot indsætte dine interne links som helt almindelige links med ankertekster. Men du skal ikke linke til hvad som helst. Sørg for kun at linke til relateret indhold, når det giver mening. Du må ikke spamme med links, der ikke underbygger den tekst, du skriver. Det gennemskuer Google.

Skriv relevante ankertekster til dine links

Dine interne links består af ankertekster. Ankerteksten er den klikbare tekst, der er synlig for brugeren.

Eksempel: Her kan du se vores store udvalg af kjoler.

I ovenstående eksempel er ankerteksten ’store udvalg af kjoler’, og bag ankerteksten ligger det interne link.

Når du skriver ankertekster, skal den klikbare tekst altid bestå af ord, som dine kunder vil søge efter, og som relaterer sig til siden, der linkes til. Her kan du med fordel gøre brug af dine søgeord.

Du skal undgå at bruge ’her’ eller ’klik her’ til ankertekster, da det ganske enkelt ikke er det ord, som brugerne søger på.

Vertikal og horisontal struktur

Når vi arbejder med vores linkstruktur, skelner vi mellem den vertikale og horisontale struktur – og vi skal have begge på plads!

På billedet ovenfor har jeg markeret menuen på H&M’s hjemmeside. Din menustruktur udgør din vertikale linkstruktur, fordi den altid linker nedad. Hvis jeg fx klikker på kategorien dame, lander jeg på en underkategoriside – altså et niveau under. Et eksempel på en korrekt vertikal struktur kunne derfor være:

Forside –> Kategorier –> Underkategorier –> Produktsider

Den horisontale linkstruktur linker derimod på tværs af disse niveauer. For at opnå en god horisontal linkstruktur bør du bl.a. sikre, at dine kategorisider linker til andre relevante kategorisider, og at dine produktsider linker til andre relevante produktsider.

Et godt eksempel på horisontale links er relaterede produkter – fx ’lignende produkter’ eller ’andre købte også’. Her linker du netop fra en produktside til andre relevante produktsider.

Som sagt er det vigtigt, at du både har styr på din vertikale og horisontale struktur. På den måde kan du nemlig forbinde så mange af dine sider som muligt og dermed øge sandsynligheden for, at Googlebot når ud i alle kroge af din hjemmeside.

Hvad er en god intern linkstruktur?

En god intern linkstruktur er flad. Hvorvidt din struktur er flad eller dyb afhænger af, hvor mange klik den besøgende skal bruge for at komme rundt på din hjemmeside. I den flade struktur skal dine besøgende bruge så få klik som muligt.

TIP: Hvis du har indhold på din side, som kræver mere end 5 klik at nå frem til, bør du arbejde på at gøre din struktur fladere.

Problemet med den dybe struktur er, at Googlebot oftere besøger højtliggende sider. Hvis din struktur er for dyb, vil du derfor have sider, som robotten sjældent besøger.

Hvis robotten kun sjældent besøger dine sider, vil indholdet ikke blive indekseret. Det betyder for eksempel, at nyt indhold ikke bliver registreret. Not cool.

Hvorfor skal jeg arbejde med min interne linkstruktur?

Formålet med en intern linkstruktur er blandt andet at gøre det nemt for Googlebot at gennemgå og vurdere alt dit indhold, som gerne skulle give dig gode placeringer. Men det er ikke det hele.

Formålet med din linkstruktur er også at opbygge en brugervenlig hjemmeside for dine besøgende. Helt grundlæggende vil en god struktur altid blive belønnet med gode placeringer.

Linkværdi fra indgående links

Hvis andre hjemmesider linker til nogle af dine sider, kaldes det indgående links. Et indgående link er en form for anbefaling og giver såkaldt linkværdi til den side, der linkes til.

Det er dog ikke helt irrelevant, hvor dine indgående links kommer fra. Du vil få mest værdi tilført til din side, hvis det indgående link kommer fra en side med stor troværdighed eller fra en side med samme emne eller tema som dit.
Når Googlebot kommer forbi dine sider, vil den registrere dine indgående links. Dine indgående links fortæller Googlebot, at din side er troværdig og interessant for andre – og det belønnes.

*Linkværdi er den værdi, et link giver til en side. Hvis siden, der linkes fra, har meget linkværdi, vil den også give mere værdi til den side, den linker til – og omvendt.

Spred linkværdien til dine sider

For at du kan udnytte og få mest muligt ud af dine indgående links, er det vigtigt, at din interne linkstruktur er på plads. Dine interne links bruges nemlig til at fordele den linkværdi, du får fra indgående links.

Eksempel: Hvis du får et indgående link på en side, hvor du har interne links, vil linkværdien fra det indgående link sprede sig til de sider, du har linket til.

Jo mere linkværdi dine sider har, jo større sandsynlighed er der også for, at de opnår en god synlighed i søgemaskinerne.

TIP: Sørg for at have mange interne links på de sider, hvor du har mange indgående links. På den måde kan du sprede linkværdien fra de indgående links til så mange af dine sider som muligt.

Hvordan opbygger jeg så en god linkstruktur?

Hvis du sørger for at holde din vertikale linkstruktur flad (din menustruktur) og husker at lave interne links til relateret indhold på alle dine sider, er du godt på vej.

1. Lav genveje til dine vigtigste sider

Hvis du har nogle sider på din webshop, som er særligt populære blandt dine kunder, er det vigtigt, at man nemt kan komme frem til dem. Du bør derfor lave links (genveje) til disse sider på fx din forside.

2. Lav brødkrummestier

Brødkrummer ses som regel øverst på din side og viser den sti, du har gået på for at nå til en given side.

Brødkrummer er vigtige, fordi de giver Google et klart billede af den interne struktur på din hjemmeside. Brødkrummer kan også fungere som en navigation for dine besøgende, så de altid ved, hvor de befinder sig.

Tak for interessen.

Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring emnet, så er du velkommen til at skrive til mig.

Michael Jørgensen
Head Of Production, Team Lead, Partner