Sådan forbereder du dig bedst til Black Friday

Skrevet af Kasper Tang Højriis
Udgivet
Længde
4 min.

Det amerikanske fænomen Black Friday har de seneste år indtaget det danske marked, når det gælder shopping i massevis – og i år er ingen undtagelse. Fredag den 23. november løber årets store shoppedag af stablen. Spørgsmålet er så bare, om du er klar?

Vi vil hos Salecto gerne forberede vores kunder, så de kan stå klar med oprejste pander og optimisme, når dagen indtræffer. Derfor har vi herunder opstillet en række punkter, som du bør have in mente her i forløbet op til Black Friday.

1. Start forberedelserne i god tid

Når du driver en webshop med produkter eller ydelser, gælder det om at være ude i god tid inden Black Friday indtræffer. Derfor er det nødvendigt at handle proaktivt med forberedelsen til den store dag. Der er en masse ting, der skal forberedes – og det tager tid.

2. Få meldt ud til jeres kunder, at I kører med ustyrlige tilbud på Black Friday

I forlængelse med ovenstående punkt er det uhyre vigtigt at få meldt ud til sine kunder, at I kører med tilbud på Black Friday. Folk vil sidde klar ved skærmene, og kortet vil brænde i pungen den 23. november kl. 00.00. Det er derfor væsentligt at informere jeres kunder, så de er bevidste om, at I altså også er med i dette race med jeres konkurrenter!

Denne information kan kommunikeres ud via. forskellige kanaler, f.eks. et nyhedsbrev, forsidebannere eller visitkort i butikken, hvor I enten teaser til nogle af de tilbud, I vil løfte sløret for når shoppedagen indtræffer – ellers kan I blot informere dem om, at I kommer til at køre med lave priser og gode tilbud. Det skal virke tiltrækkende, så jeres kunder vil huske at klikke sig ind på netop jeres webshop, når de skal finde de kommende julegaver eller bruge sine penge.

Send også gerne opfølgende nyhedsbreve op til Black Friday. På den måde sørger I for at bibeholde den opmærksomhed, I har fået skabt ved jeres kunder. Pas dog på med ikke at udsende alt for mange mails. De skulle helst ikke blive trætte af jer inden den store dag indtræffer, så de ender med at afmelde sig nyhedsbrevet og derved går glip af jeres tilbud.

3. Find ud af, hvor længe dine tilbud skal køre

Et af de vigtigste punkter på shoppedagen er, hvor længe I vil køre med tilbud på jeres udvalgte produkter. Vil I have opsat timetilbud, så der hver time er fokus på et nyt nedsat produkt? Skal der måske i stedet for være en række udvalgte produkter, der alle er sat ned med fx 20%? Begge måder, hvorpå tilbuddene præsenteres på, har forskellige effekter for kunderne. Derfor er det også vigtigt, at I tager beslutningen om, hvilken én af disse I ønsker at anvende til dagen.

4. Hvilke medier, skal der promoveres på?

Det er ligeledes vigtigt at promovere virksomheden på de sociale platforme. Ved at promovere de tilbud, I vælger at tease til, giver I igen jeres nuværende og potentielle kunder mulighed for at skrive bag øret, at I kører med prisnedsættelser, de ikke må gå glip af. Udvælg derfor de medier, I ønsker at lave opslag på, som kan virke tiltrækkende.

5. Landingssider

Landingssider er altid en god idé at få implementeret på webshoppen. Det kan være, at I måske ønsker en side, der tæller ned til det store salg. En anden god idé er at bruge den samme landingsside år efter år – få lavet gode metabeskrivelser og titletags, der kan øge jeres rankings, så I bliver indekseret højt i søgemaskinerne. Ved at bruge den samme side år efter år, mindsker i arbejdsprocessen og skal derfor ikke til at bruge tid på at oprette et nyt site igen.Derfor vil vi hos Salecto gerne hjælpe dig lidt på vej. Vi har oprettet en Black Friday landing page, som kan ses nederst i blogindlægget. Denne landingpage kan I referere til, når I udsender nyhedsbreve eller opretter et banner, der linker videre til denne landing page. Så er I professionelt optimeret til søgemaskinerne og kunderne.

6. Evaluer på forløbet

Man lærer af sine fejl og sine successer. Derfor er det også vigtigt, at I evaluerer på forløbet op til den 23. november. Dog er det mindst lige så vigtigt, at I evaluerer på selve dagen. Hvordan gik det? Blev der solgt for det, som I forventede? Blev der promoveret godt nok, eller var der noget, der haltede bagud?Sådanne ting er værd at tage op til overvejelse, da I så kan optimere og blive klogere på visse ting i forhold til næste år.Har du spørgsmål til Black Friday forberedelserne er du mere end velkommen til at kontakte os. Udover at vi står klar med rådgivning op til den store shoppedag, er vi hos Salecto ligeledes til rådighed gennem hele dagen, hvis der pludseligt skulle opstå problemer med din webshop eller andre komplikationer. Du kan skrive til os på [email protected] eller ringe til os på tlf. +45 82 82 01 01.

Tak for interessen.

Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring emnet, så er du velkommen til at skrive til mig.

Kasper Tang Højriis
Product Developer