Hvad koster en webshop? Både nu og på sigt?

Skrevet af Kristoffer Saxtrup Nielsen & Michael Jørgensen
Udgivet
Længde
10 min.

Som webshop–udbyder bliver vi ofte spurgt: “Hvad koster en webshop?”. Det er egentlig et simpelt spørgsmål, men med et tilsvarende komplekst svar. Der er nemlig mange faktorer, der har indvirkning på prisen.

I sidste ende kender du dine egne behov bedst, og derfor har du jo selv stor indflydelse på, hvad din webshop kommer til at koste. Hvis vi kigger på markedet generelt, så kan en færdig opsat webshop koste alt fra 45.000 kr. for et basis-design inkl. integrationer, op til +200.000 kr. for en custom webshop afhængig af kompleksiteten af din forretning. I Salecto ønsker vi at være transparente i vores priser. Derfor har vi lavet en række priseksempler, som kan give dig et hurtigt overblik over, hvad en webshop koster hos Salecto. Ønsker du et dybere indblik i, hvad pengene går til, så læs videre her.

I dette blogindlæg kommer vi grundigt omkring alt, hvad der er værd at vide, om prisen på webshops. Hvilke faktorer påvirker prisen? Hvilke omkostninger er der forbundet med en webshop – ikke bare i opstartsfasen, men også senere hen? Det er bare nogle af de spørgsmål, vi gennemgår, så du er bedst klædt på, hvis du er på jagt efter en webshop.

Hvilke omkostninger er der forbundet med en webshop?

Når du begynder at sammenligne priser på forskellige webshop systemer, kan det være svært at finde ud af, hvad der helt præcist er inkluderet eller ikke inkluderet i prisen. Derfor bør du altid spørge dig selv: “Hvad betaler jeg for?”.

For at gøre det mere overskueligt, har vi i dette blogindlæg delt omkostningerne op i opstartsomkostninger og driftsomkostninger. Det er nemlig vigtigt at tage højde for begge dele, når du leder efter en ny webshop-løsning.

Forskellen mellem drifts- og opstartsomkostninger

Opstartsomkostninger: Pas på med en for billig løsning

Opstartsomkostningerne til en ny webshop-løsning har stor indflydelse, når du skal have lavet en webshop. Det er som regel en forholdsvis stor fakturering alt efter, hvilken løsning du vælger. Det er dog ikke et sted, hvor vi anbefaler at gå på kompromis, da løsninger med en billig opstart ofte er dyrere i længden. Især hvis din webshop har en vis størrelse.

Nogle platforme, som f.eks. Shopify eller Dandomain, giver dig mulighed for at komme meget billigt i gang. Men så er du også selv ansvarlig for hele opstartsprocessen. Du skal selv designe din webshop eller få et eksternt bureau til at gøre det (ofte til en timepris et godt stykke over 1.000 kr.). Hvis du er et geni til webudvikling, er der mange penge at spare ved at gøre det selv. Men det kræver også en masse tid, som er en begrænset ressource for mange e-handlere.

Andre platforme, som Salecto, tilbyder en samlet pakkeløsning. Vi tager os af hele opstartsprocessen, herunder webshop-design, design-integration, datamigrering, hosting og sikkerhed.

Med en pakkeløsning er der naturligvis potentielt højere opstartsomkostninger. I de fleste tilfælde ser vi dog, at det er værd at betale lidt ekstra i opstartsomkostninger og få højere kvalitet. Dette vil spare dig mange penge i vedligeholdelses- og supportomkostninger over tid, hvilket vil føre til større rentabilitet for din forretning.

Hvad koster en Salecto-webshop?

I Salecto har vi ikke faste opstartspriser, da din webshop altid vil være tilpasset dine behov. Vi kører med en opstartspris fra 45.000 kr. og en fast månedlig pris fra 1.499 kr. Hvad det helt præcis kommer til at koste, afhænger af dine behov og ønsker.

Vil du læse mere om vores priser, og hvad vi kan tilbyde, så besøg vores prisside for mere information. Her finder du bl.a. konkrete eksempler på, hvad webshops i forskellige brancher reelt koster i både opstartspris og fast månedlig ydelse, hvor alt er inkluderet. Ud fra vores prisside kan du derfor danne dig et realistisk billede af, prisen på en Magento webshop hos Salecto.

Driftsomkostninger: Hold øje med ekstra gebyrer

Der findes mange e-handelsplatforme, der hævder at have et lavt månedligt gebyr. Men der er ofte mange ekstra gebyrer, som kan øge driftsomkostningerne for din webshop.

Shopify er en meget populær e-handelsplatform, der tilbyder stor frihed og fleksibilitet. Den er særligt populær blandt mindre virksomheder, fordi det er billigt at komme i gang.

Sandheden er dog, at der ofte er skjulte omkostninger i disse platforme, som kan øge dine driftsomkostninger. Mange e-handelsplatforme, som Shopify, opkræver fx et gebyr på mellem 0,5 % og 2 % pr. ordre, der gennemføres på din webshop. Dette kan virke ubetydeligt for en lille webshop, men efterhånden, som din omsætning stiger, kan det blive en dyr affære. Resultatet bliver desværre, at jo flere kunder, der køber hos dig, jo flere penge koster det dig.

For større webshops, der omsætter for mindst 100.000 kr. om måneden, er det faktisk billigere at bruge en platform med en fast månedlig pris uden ekstra gebyrer. Salecto har en fast månedlig pris, der inkluderer alle funktioner, der er nødvendige for at opbygge en succesfuld webshop uden skjulte omkostninger eller overraskelser. Det skal nemlig ikke koste noget at vækste i Salecto.

En graf, der viser prisen på en Salecto webshop og en Shopify webshop.

Nedenstående eksempel viser forskellen i månedlige omkostninger ved at benytte enten en Shopify-shop eller en Salecto-shop. Der er taget udgangspunkt i Shopifys standard-abonnement på 513 kr. pr. måned. I denne løsning tager Shopify et ordregebyr på 1 %. På den anden side har vi Salecto, hvor du betaler 1.499 kr. pr. måned. Her bliver du til gengæld ikke opkrævet noget ordregebyr. Prisen er dermed fast, uanset hvor meget du sælger.

En udregning, der viser hvornår det bedst kan betale sig af skifte fra Shopify til Salecto.

Hvad påvirker prisen på din webshop?

Der er mange ting, der påvirker prisen på en webshop. Dem skal du kende til, så du ved hvilke områder, du kan skrue op eller ned for afhængigt af dine behov og ønsker.

I dette afsnit gennemgår vi faktorerne, som vi oftest ser kan have en indflydelse på prisen: design, moduler og integrationer, undersider, betalingsmetoder og fragtløsninger, som vi også nævnte i starten. Vi kommer omkring, hvad de forskellige indebærer, og hvorfor det kommer til at koste flere eller færre penge.

Hvilke faktorer har indflydelse på hvad en webshop koster?

Design

Designet af din webshop har stor indflydelse på (opstarts)prisen. Prisen på designet, og dermed også webshoppen, kan nemlig hurtigt stikke af, hvis du ikke holder tand for tunge. Mange funktioner og detaljeret design, betyder en højere pris. Derfor er det vigtigt, at du har afstemt dine forventninger og behov, inden designprocessen begynder.

Hvis dit behov er en simpel webshop, der kun har et vist niveau af funktionaliteter og et enkelt design, kan du slippe relativt billigt. I Salecto har vi udviklet en række basis-designs til forskellige brancher, som du frit kan vælge mellem, hvis behovet ikke er for stort. Ønsker du derimod en webshop, der er specialdesignet og skræddersyet til lige netop din forretning med at hav af funktionaliteter, så kan designet optage en ret stor del af dit samlede budget.

Moduler og integrationer

Alle webshops er helt unikke i hvilke funktionaliteter, der er nødvendige for, at de er en succes med deres forretning. Det er umuligt for en webshop-udbyder at kunne omfavne alle tænkelige funktionaliteter i deres standardløsning.

Når alle webshops behov for funktioner er forskellige, er det derfor vigtigt, at din webshop-udbyders platform kan integreres med eksterne moduler og integrationer, der kan give dig lige netop de funktionaliteter, du efterspørger.

Du skal dog være opmærksom på, at eksterne moduler ofte kommer med yderligere omkostninger.

Når man implementerer nye moduler, betaler man ofte et engangsbeløb for opsætningen og derefter et månedligt beløb for vedligeholdelse af modulet. Hos Salecto tilbyder vi en lang række moduler til din webshop. Vi udvikler selv moduler inhouse og samarbejder med eksterne partnere, så vi kan skabe den absolut bedste webshop-løsning til alle typer forretninger. Du kan se vores moduler lige her.

Ekstra storeviews

Afhængigt af din forretningsmodel kan der være behov for at vise forskelligt indhold til forskellige kundesegmenter. Det kan fx være, du sælger både B2C og B2B via din webshop. Her vil langt de fleste webshopejere gerne undgå, at deres B2B-kunder skal bestille gennem den traditionelle B2C-shop, da B2B-kunder ofte ligger større ordrer og får mere fordelagtige priser. Det kan også være, at du sælger til flere markeder og ønsker at tilpasse sprog, indhold og produktudvalg til hvert marked.

I disse tilfælde kan man benytte ekstra storeviews. Et storeview kan bedst sammenlignes med butiksfacaden på din forretning. Med flere storeviews kan du altså have flere butiksfacader på din forretning afhængigt af, hvem der besøger din butik. Med Salectos platform kan alle disse storeviews styres fra samme backend, hvilket gør det markant nemmere at holde styr på sit lager.

Ekstra storeviews har selvfølgelig indflydelse på prisen. Det afhænger dog af, hvor forskellige dine storeviews skal være. Hvis der blot er tale om, at du ønsker forskellige sprog og valutaer, kan det gøres relativt billigt. Men hvis de forskellige storeviews skal have unikke funktionaliteter, så øger det kompleksiteten og dermed også prisen.

Betalingsmetoder

Du skal selvfølgelig beslutte, hvilke betalingsmuligheder du vil tilbyde på din webshop. I dag findes der et hav af muligheder. Kort-, mobil- eller delbetaling – måske skal dine kunder også kunne betale med faktura?

Uanset hvad du vælger, skal du som minimum have én integration på din webshop. Og vil du have flere betalingsmetoder tilknyttet, koster det selvfølgelig flere penge.

Dog skal det nævnes, at betalingsmetoder ikke er det rigtige sted at spare penge, selvom det godt kan lyde sådan. Du skal huske at gøre det nemt for din målgruppe at købe hos dig. Derfor er det en god idé at tilbyde så mange som muligt. Ifølge Quickpay bruger ca. 38 % betalingskort og ca. 57 % MobilePay, når de skal betale. Derfor anbefaler vi, at du som minimum tilbyder disse.

Vi har tidligere skrevet et blogindlæg, om kunsten at vælge betalingsløsning til sin webshop. Her gennemgår vi alt, hvad du skal vide ift. muligheder, og hvad det kræver at kunne modtage betalinger. Du skal nemlig have både en betalingsgateway og indløsningsaftale.

I Salecto tilbyder vi vores egen betalingsgateway, Salecto Pay, hvor vi også hjælper med at sikre en god indløsningsaftale hos Clearhaus. Vi gør det altså nemmere at få et overblik over omkostningerne, og så er support også inkludret i løsningen. Derfor behøver du kun ringe ét sted hen, når du har behov for hjælp.

Fragtløsning

Ingen succesfuld webshop uden en fragtløsning, der kan få kundernes ordrer sendt til dem, når de har betalt. Derfor skal du vælge hvilke fragtløsninger, du vil have tilknyttet til din webshop. I Danmark sendes pakker og paller oftest med en af følgende transportører: GLS, PostNord, dao, Bring, DHL eller Danske Fragtmænd.

Mange webshops tilbyder flere forskellige leveringsmetoder, og hvis du også vil det, skal du indgå aftaler med de transportører, du gerne vil tilbyde. Du kan også vælge at investere i en komplet fragtløsning, hvor du kan plukke og pakke dine varer samt sende dem i ét og samme system. Det er systemer som fx Shipmondo. En komplet løsning er for mange en god løsning, da du så ikke skal indgå særskilte aftaler med de enkelte firmaer.

Derfor skal du gøre op med dig selv om, hvad dit behov er. Uanset hvad, du vælger, skal fragten dog integreres på din webshop, og det kan prisen godt afhænge af. For vælger du en integration til ikke-kendt system, bliver prisen dyrere, end hvis systemet var vidt udbredt.

Hvis du vil vide endnu mere om forsendelsesmetoder og fragtløsninger, har vi skrevet blogindlægget: Vælg den rette fragtløsning til din webshop, som går i dybden med alt, hvad der er værd at vide om emnet.

Hvorfor skal du vælge Salecto?

Du skal vælge Salecto som din webshop-udbyder af den simple grund, at vi har samlet tingene på et sted. Alt, hvad du har behov for at drive en succesfuld webshop, har vi samlet i én løsning. Hos Salecto er vi mere end bare en platform. Vi  tager ansvar for dig og din webshop. Du undgår at blive kastet rundt mellem web- og marketingbureau samt webshop-udbyder.

Vi tager altid udgangspunkt i dine behov, når vi designer webshops. Og så sørger vi for et tæt samarbejde mellem dig og os gennem hele byggefasen,  så vi er sikre på, at slutresultatet bliver som forventet.

Derudover tilbyder vi ærlig og tilgængelig support alle hverdage. Vi ved, at du som webshopejer har mange hatte på i løbet af en dag, og derfor står vi altid klar til at hjælpe dig med hverdagens mange udfordringer, så du ikke bare står på egne ben, når først webshoppen er bygget. Du skal med ro i maven kunne drive din forretning, og få hjælp til det nødvendige. Supporten er en del af det månedlige abonnement, så din tryghed ikke kommer med en ekstraregning. Det er kun fair!

Hvis det ikke er nok til at overbevise dig, kommer der her et billigt salgstrick: Vi er Danmarks bedst ratede E-handelsbureau på Trustpilot. Vores mange glade kunder har været så tilfredse, at de har givet en anmeldelse retur. Og ja, de taler for sig selv. Er du nysgerrig, kan du se dem på Trustpilot her.

Nu har du forhåbentlig fået et lidt bedre indblik i, hvilke overvejelser du bør gøre dig, inden du skifter shopsystem. Hvis du stadig har spørgsmål til, hvordan du vælger den bedste platform, er du meget velkommen til at booke en uforpligtende samtale med Salecto. Måske passer vores platform til dine behov, måske gør den ikke. Men ikke desto mindre kan vi hjælpe dig med at få afdækket dine behov, så du står stærkere i din søgning.

Tak for interessen.

Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring emnet, så er du velkommen til at skrive til mig.

Kristoffer Saxtrup Nielsen
Marketing Lead