Masterclass: Double opt in eller ej?

Skrevet af Steffen Duelund & Kristoffer Saxtrup Nielsen
Udgivet
Længde
5 min.

Vidste du, at der findes to metoder til at indhente en brugers samtykkeerklæring ift. at skrive sig op på din e-mailliste?

Den ene hedder single opt-in, og den anden hedder double opt-in. Men hvad går de to metoder helt præcist ud på? Hvad er fordelene ved dem? Hvilken metode skal du som webshopejer vælge, når du skal igang med at starte eller udvide din mailliste?

Det får du svar på i dette blogindlæg.

Single opt-in vs. double opt-in – hvad er det?

Selvom de to navne lyder indviklede, er de det slet ikke. Helt grundlæggende betyder single opt-in, at en bruger kun behøver at abonnere én gang, og så vil de begynde at modtage e-mails. Fx ved at skrive sig op til et nyhedsbrev via en pop op-boks på hjemmesiden.

Double opt-in betyder derimod, at en bruger skal abonnere og derefter bekræfte sin e-mail via et andet link. På samme måde som ved single opt-in kan en bruger skrive sig op til et nyhedsbrev via en pop op-boks på hjemmesiden. Herefter får brugeren så fx en mail med et bekræftelseslink.

Hver metode har selvfølgelig hver sin fordel, som vi dykker nærmere ned i herunder.

Den primære fordel ved at bruge single opt-in

I Salecto anbefaler vi, at alle webshopejere bør gøre brug af double opt-in til deres nyhedsbrev. Dog er der stadig mange, der vælger ikke at benytte sig af double opt-in. Men hvorfor gør de det?

Den største og mest åbenlyse fordel ved at benytte single opt-in er, at det ikke begrænser væksten af din e-mailliste. Hver gang du tilføjer et ekstra trin i en kunderejse, falder konverteringsraten. Det gælder både når nogen tilføjer en ordre på din webshop eller tilmelder sig dit nyhedsbrev. Det er derfor ikke unormalt, at en mailliste, der benytter single opt-in, vokser 20-30 % hurtigere end lister med double opt-in.

Vores erfaring er nemlig, at ca. 20-30 % af brugerne, der skriver sig op til et nyhedsbrev, falder fra, når de skal bekræfte deres “opt-in”. Det er en markant mængde potentielle læsere at miste, allerede inden de har modtaget første mail. Med single opt-in har du ikke dette problem. Og det er altså grunden til, at mange vælger denne metode frem for double opt-in.

Når man fraskriver sig en så stor del af sine læsere, er det altså vigtigt, at det kan betale sig i den anden ende. Heldigvis opvejer de langsigtede fordele ved double opt-in for dette.

4 fordele ved at bruge double opt-in

Nu ved du, hvad den primære fordel ved single opt-in er. Nu får du så fordelene ved at vælge at anvende double opt-in i stedet for.

1. Få mere kvalificerede og engagerede kontakter på din e-mailliste

Selvom single opt-in resulterer i en større liste, vil din liste oftest være fyldt med kontakter, der ikke er interesseret i det, du sælger, eller i værste fald slet ikke er ægte. Som nævnt tidligere sikrer en double opt-in-løsning, at du kun har kontakter i din mailliste, der rent faktisk har lyst til at være der. Du er derfor sikker på, at du kun bruger din dyrebare tid og energi på at skrive til folk, der lytter.

Du vil derfor opleve, at dit nyhedsbrev får en betydelig højere åbningsrate og klikrate, når du benytter double opt-in. Dertil vil du selvfølgelig også opleve en lavere unsubscribe-rate og en generelt mere kvalitetsfuld mailliste.

2. Double opt-in forbedrer dine emails deliverability

Udover en bedre e-mailliste, så vil processen med double opt-in også hjælpe med at forbedre din  e-mail deliverability. Termet deliverability refererer til dine mails evne til at lande i dine kontakters indbakke uden at blive filtreret ud som SPAM.

Double opt-in sikrer, at du ikke tilføjer nogen falske e-mails eller spambots til din mailliste. Det betyder, at sandsynligheden for, at du oplever hard bounces, er meget lille. Hard bounce opstår, når den indgående mailserver hos modtageren meddeler, at e-mailadressen ikke er valid. Typisk vil det betyde, at brugeren ikke eksisterer.

Ovenstående, kombineret med en mere engageret mailliste, øger dit sender reputation hos e-mailklienterne, der scanner din mails, før de lander i indbakken hos dine læsere. Dit sender reputation er i virkeligheden en afsender-score, som er et mål for din troværdighed som afsender af e-mails.

Det betyder i sidste ende, at det formindsker risikoen, for at dine mails ender i SPAM-mappen. Og der er ikke noget værre, end at ens hårde arbejde aldrig når frem til modtageren.

3. Double opt-in giver dig mere præcise data i din e-mailmarketing

Ved at skære alle falske og uinteresserede kontakter fra din mailliste vil du også forbedre kvaliteten af den data, du bruger i din e-mailmarketing.

Indsigter fra din data, som fx åbningsrate og klikrate, kan nemt blive skævvredet, hvis din liste har 20-30 % som ikke opfører sig som resten. Enten ved slet ikke at interagere eller ved at interagere med indhold, som resten af din liste ikke ville klikke på. Du ender altså med at tage beslutninger på et forkert grundlag.

Med double opt-in får du en bedre indsigt i, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungere, da du kan vide dig sikker på, at det er baseret på korrekt data.

 

4. Double opt-in øger din konverteringsrate og bundlinje

Sidst, men ikke mindst, er double opt-in bedre for din bundlinje. Først og fremmest fordi den sikrer, at du ikke bruger unødvendige ressourcer på 20-30 % af din liste, som alligevel ikke er aktive. E-mailplatforme fakturerer dig ofte på antallet af kontakter i din liste. Det er derfor dumt at spilde penge på kontakter, der alligevel ikke interagerer med dine mails.

Derudover er det heller ikke nogen overraskelse, at kontakter, der er aktivt interesseret i dine produkter, har en højere konverteringsrate. Både i form af en højere klikrate, men også på din webshop. Det er alment kendt at e-mailmarketing har en af de højeste Return on Investment af alle markedsføringskanaler. Den ligger som regel mellem 3200-4200 %. Men for at ligge i den høje ende af denne skala, kræver det en kvalitetsfuld mailliste og selvfølgelig gode nyhedsbreve.

Tak for interessen.

Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring emnet, så er du velkommen til at skrive til mig.

Steffen Duelund
Head Of Growth Success Management, Team Lead