Black Friday 2023: Kan det betale sig?

Skrevet af Marca Kirstejn Haubo Kogstad
Udgivet
Længde
5 min.

Om en måneds tid er det Black Friday 2023 – helt præcist d. 24. november. Har du endnu ikke besluttet dig for, om du ønsker at køre tilbud eller udsalg, kan vi godt forstå dig. Det er en svær beslutning.

Hypen omkring Black Friday bliver større og større for hvert år, der går. Den omtales som ‘Årets største shoppingdag’, og der omsættes for flere milliarder i Danmark på kun 24 timer.

De seneste år har markedet dog ændret sig markant. Først med corona og nu med inflationen, høje renter og energikrise. På baggrund af det kan der i år være flere årsager til, at Black Friday ikke nødvendigvis er en god forretning for dig, hvis du driver en mindre webshop.

Lyder det kontroversielt? Ja, det gør det. Men ikke desto mindre, er der en sandhed i det.

I dette blogindlæg får du 4 overvejelser, du skal være opmærksom på, som muligvis gør det til en dårlig idé for din webshop at holde Black Friday 2023. For at det ikke skal blive det mest dystre blogindlæg, du læser i år, kommer vi også med vores bud på, hvordan du kan afholde Black Friday på en god måde.

Omkostninger vs. fortjeneste

Vi kommer ikke udenom, at der er omkostninger forbundet med Black Friday. Og det har selvfølgelig stor indflydelse på din endelige fortjeneste. Fx omkostninger til din egen tid og personale, hvis du har noget. Og så er der jo også omkostninger ift. din markedsføring, hvis du kører annoncer.

I år vil der unægteligt være en øget konkurrence. De store navne og kæder ligger inde med mange varer på deres lager, som de gerne vil af med. Det betyder, at de med sikkerhed giver gode rabatter og poster en del penge i annoncer, der sørger for at komme ud med lige præcis det budskab.

Det gør annonceringskronerne dyrere, og det bliver svært for alle mindre webshops at hamle op med.

Derfor skal du gøre op med dig selv, om fortjenesten på Black Friday opvejer de omkostninger, der er forbundet med det.

Inflation og dine kunders rådighedsbeløb

Verdenen er i krise. Inflationen er tårnhøj. Det påvirker dine kunders rådighedsbeløb og lyst til at købe luksus. Folk passer bedre på deres penge, når krisen rammer, og de skal være sikre på, at de har råd til at betale deres faste udgifter. Og når deres faste udgifter stiger pga. inflationen, vender folk hver en krone, de har.

De faste og nødvendige udgifter kommer altså i første række. Alt andet er, i disse tider, luksus, som folk vurderer, om de har råd til efterfølgende.

Det går selvfølgelig benhårdt ud over dig som webshopejer.

Det er sværere at lokke brugerne til at købe dine varer. Og da Black Friday som bekendt ligger den sidste fredag i november, i år d. 24., så er dine kunders rådighedsbeløb begrænset. De har sandsynligvis haft en større udskrivning på regninger ved månedens start.

Lagerstatus og likviditetsbinding

Black Friday påvirker også dit lager og likviditet. Når du sælger en vare, skal du også kunne skaffe den. Særligt i år kan det være farligt at sælge en vare og købe det på bagkant, hvor der har været og stadig er forsyningsproblemer.

Det kan give meget utilfredse kunder, hvis du kører med en model, hvor du sælger på bagkant og  efterfølgende ikke kan skaffe varen. Du lover simpelthen et godt tilbud, som du ikke kan indfri eller sagt med et ordsprog, så sælger du bjørnen før den er skudt.

Kunderne ender med at føle sig ført bag lyset, og det kan få dem til tasterne på sociale medier, så de kan få luft for deres utilfredshed. Utilfredshed kan hurtigt sprede sig som ringe i vandet, så det vil du selvfølgelig gerne undgå. Ligeledes kan de skrive en dårlig anmeldelse om dig på Trustpilot.

Omvendt kan du også bestille varer hjem på forhånd. Her er du nødt til at satse og spå om din webshops succes på Black Friday, og det kan være utrolig svært. Hvis det nu viser sig ikke at blive den succes, du havde regnet med, har du bundet din likviditet i et lager. Det kan også blive en farlig situation at stå i, specielt hvis du har købt på kredit.

Du skal derfor være meget påpasselig med og gennemtænke, hvad du skal gøre ift. dine produkter.

 

De nye regler for prismarkedsføring vanskeliggør dit julesalg

De nye prismarkedsføringsregler fra maj 2022 er et af de største benspænd for Black Friday. De sætter nemlig kæmpestore krav til, at du planlægger dine tilbudsperioder – særligt i løbet af efteråret, hvor der er mange muligheder for at køre tilbud.

Ifølge reglerne skal en vare have haft en normalpris-periode på 30 dage, inden du må sætte samme vare på tilbud igen. Derudover må tilbuddet kun være i 10 dage.

Det gør det umuligt at have de helt samme varer på tilbud til Black Friday, hvis du også vil køre tilbud på dem til et evt. juletilbud.

Derfor skal du vælge hvilke tilbudsperioder, du vil køre med. Og hvis du vil køre med flere perioder, hvor der ikke er 30 dage i mellem, skal du have 100 % styr på, hvilke produkter tilbuddene er på.

Sådan kan du holde Black Friday i 2023

Der tegner sig et dystert billede af, at der hænger en sort sky over Black Friday 2023.

Når det er sagt, er det altså fuldt ud muligt at holde Black Friday, hvis det giver mening for din forretning. For nogle er det den dag, hvor de omsætter for meget mere, end de ellers ville. For dem giver det god mening stadig at køre Black Friday, Week eller Month, selvom det er lidt mere krævende i år.

Vi anbefaler, at du holder tilbud som følgende, hvor du grupperer dine varer og kører tilbud på forskellige varegrupper/kategorier til hver enkelt tilbudsperiode:

På den her måde er det ikke de samme varer, du kører tilbud på. Du kan derfor sikkert og lovligt holde Black Friday, hvor du stadig får noget ud af det.

Så tilbage til spørgsmålet: Kan det betale sig at holde Black Friday i 2023?

Konklusionen må være, at det er besværligt, men ikke umuligt at holde Black Friday 2023. Hvorvidt det kan betale sig, kan kun du afgøre. Du skal opveje fordele og ulemper for at se, om det er det værd. Hvis du beslutter dig for, at det er det, skal du huske at overholde prismarkedsføringsreglerne.

Tak for interessen.

Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring Black Friday, er du velkommen til at skrive til mig.

Marca Kirstejn Haubo Kogstad
Growth Success Manager