5 tips til at forbedre din webshops title tags

Skrevet af Nina Maria Gislinge
Udgivet
Længde
5 min.

Er du webshopejer, burde title tags ikke være helt fremmed for dig. Dog kan det virke fremmed at skulle bruge tid på at udarbejde et godt title tag fra bunden eller forbedre det, du allerede har.

Et title tag er den korte overskrift, som vises med blå farve i Googles søgeresultater, og det kan være afgørende for din webshop. Title tagget skulle gerne være det, der får folk til at klikke ind på dit site.

Et godt title tag kan være med til at forbedre din SEO, så du opnår en højere placering, men hvad mange glemmer er, at det også kan øge din CTR (click-through rate). Altså hvor mange, der ser din tekst og som også klikker på den.

Et gennemarbejdet title tag giver potentielle kunder et bedre førstehånds- og helhedsindtryk, når de scroller gennem Googles mange søgeresultater for at finde det, de leder efter.

I dette indlæg får du en god huskeliste med 5 tips til, hvordan du skriver et godt title tag. At arbejde med title tags er lidt af et nørklearbejde, og det kan virke som spild af tid. Øvelse gør som bekendt mester, så når du først er kommet i gang, går arbejdet let som en leg.

1. Hold styr på dine pixels

Et i den grad afslørende tegn på, at en webshop ikke har arbejdet med deres title tags, er de 3 prikker i slutning af overskriften. Det betyder nemlig, at title tagget er for langt, og derfor skærer Google automatisk det overskydende fra.

Du har sikkert hørt noget om, at et title tag må være max 65 tegn. Det er på sin vis også rigtigt, men vores anbefaling er at bruge pixels som rettesnor i stedet for tegn. Her gælder reglerne: max 568 px for desktop og 487 px for mobil.

Nogle bogstaver tæller flere pixels end andre, selvom alle bogstaver hver svarer til ét tegn. Bogstaver som M, G og Ø fylder flere pixels end fx L og I. Hvis du holder dig til tegn-angivelsen, kan du derfor stadig risikere, at det bliver for langt. Hvis du vil gøre livet ekstra nemt for dig, kan du benytte dig af denne metatjekker, så får du automatisk at vide antallet af pixels.

Det samme gør sig gældende, hvis du vil bruge specialtegn som sætningsopdelere. De kan være ekstremt effektive for at gøre overskriften nemmere for potentielle kunder at skimme, men det er bedst at vælge et tegn, som i pixels fylder mindst muligt. På den måde får du mere plads at boltre dig på til reel tekst.

Vi anbefaler at bruge pipe (|), som laves ved at holde Alt+124 (PC m. numpad) eller Ctr+Alt+(tasten med omvendt skråstreg) nede. Har du en Mac, trykker du bare Alt+i.

2. Inkluder virksomhedens navn i title tagget

Dette er ikke en gylden regel, men det kan være en god idé at inkludere din virksomheds navn i title tagget.

Det kan give god mening at inkludere virksomhedens navn i title tagget, hvis navnet er et lidt mere kendt navn, der ofte forbindes med god kundeservice, billige priser, høj kvalitet eller noget helt fjerde. Det essentielle er, at potentielle kunder kender lidt til navnet i forvejen, og hvad det forbindes med. Når de scroller igennem de mange søgeresultater, vil de hurtigt opfange navnet, og det kan have en positiv indvirkning på din klikrate.

Hvis du er en helt nystartet virksomhed, er du nødt til at vurdere, hvad der bedst kan betale sig. På den ene side kan du skrotte firmanavnet i title tagget og bruge pladsen på noget andet, måske mere værdifuldt. På den anden side er det, at navnet står der, branding i sig selv, hvilket er med til at gøre dit brand mere kendt, end hvis det ikke nævnes. Det er altid en vurderingssag i de enkelte title tags.

3. Hav en klar call-to-action

Selvom du ikke har uanede mængder med plads i dit title tag, kan det alligevel være en god idé at have en klar CTA (call-to-action) i overskriften.

Tænk over, hvilken intention din side har for kunden. Kan kunden se og købe eller finde information om et produkt på din side? Nogle kunder vil måske gerne læse et par anmeldelser om et specifikt produkt, inden de køber det. Det er derfor ekstremt værdifuldt for kunden at vide, hvad lige præcis din side kan gøre for dem ud fra title tagget alene.

Et eksempel på dette kunne være: “Køb billige køleskabe her”. På den måde ved kunder nemt fra start, at de hos dig kan købe et køleskab og ikke bare læse en anmeldelse af det.

4. Husk at placere værdifulde søgeord først

Hvis du allerede ved hvilke(t) søgeord, der er de(t) primære for den side, du laver title tag til, er det her tip intet problem for dig at indfri. Alternativt kan du udarbejde en søgeordsanalyse, så du finder frem til de mest værdifulde søgeord, der kan hjælpe dig med at optimere dit title tag.

Ved at inkludere værdifulde søgeord først i title tagget, bliver det nemmere for både potentielle kunder og Google at vurdere din sides indhold og relevans, hvilket kan føre til en højere placering og flere kliks.

5. Er der plads til en USP?

Du har nu (forhåbentlig) styr på de 4 andre tips både i teori og praksis. Og det er så nu, du skal vurdere, om der er plads til en af din webshops USP’er (unique selling points) i dit title tag.

Det kan være USP’er som gratis fragt over et vist beløb, hurtig levering eller noget tredje, som kan være værd at gøre potentielle kunder opmærksom på, så de er mere tilbøjelige til at vælge at handle hos dig.

Det vigtigste er dog, at du vurderer, om der virkelig er plads til en USP i dit title tag. Er der ikke plads nok, skal det skæres væk. Du skal ikke engang brug tid det. Det er trods alt vigtigere for dine kunder at vide, hvad de præcist kan købe hos dig frem for at vide, at du har gratis fragt.

Eksempler på gode title tags

Herunder har jeg udarbejdet 3 eksempler på gode title tags, hvor ovenstående tips er anvendt:

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål om, hvordan du kan forbedre dine title tags, eller hvordan du måske ændre dem i din backend, er du mere end velkommen til at kontakte os. Vi sidder altid klar til at hjælpe dig med hvad end, du måtte have brug for. Ring til os på +45 82 82 01 01 eller send en mail til support@salecto.dk. Vi glæder os til at høre fra dig.

Tak for interessen.

Jeg håber, at jeg har vakt din interesse. Hvis du vil vide mere omkring emnet, så er du velkommen til at skrive til mig.

Nina Maria Gislinge
Content Specialist